Dag 1 lushuto st eugenes lodge

fredag 14 juli 2017 Lushoto, Tanga, Tanzania

Vi vaknar denna fredag till sång kl 06:30. Är det nunnorna eller alla barn från montessoriskolan som sjunger? Vi är lite för trötta att kolla läget. Men mysigt är det. Efter en enkel frukost med god omelett är det dags att ge sig ut på trekking med vår guide Key. Han är mycket duktig och ambitiös. Bara ett problem. Det går inte gå bakom honom -då blir man kvävd av all svett. Svårt att undvika dock när stigen är smal. Vi får turas om. Vi går på en mindre mycket vacker väg. Han är kunnig i de olika växternas nytta.  Verkar finnas växter mot de flesta åkommor. Vi besöker en skola som drivs av staten. Barnen  blir alldeles till sig och ropar med stora nyfikna leenden  i kör jambo (hej). Inne i klassrummen ropar de i kör till oss välkomna. Man blir nästan lite rörd. Lite senare kommer vi till fantastiska utsiktsplatser -så fin grön regnskog. Möter fattiga barn som vill få mat. Efter ett tag är vi framme vid en skola för blinda. Vi blir även här mycket väl mottagna av alla. Vi ser många albinos varav två som vår guide betalar vistelsen på skolan för. Många av de albina barnen har fått hudcancer samtidigt som de nästande är blinda. Det saknas kläder (kläderna är smutsiga) och solcremer för dessa barn. Innan vi lämnar ställer alla barn upp sig och sjunger för oss. Vackert. Vi kommer bli sponsorer.
Vi är åter vid 14-tiden på st eugenes lodge. Ansvarig nunna, Vincent, visar runt oss i den vackra oasen. Tyvärr har skoltiden slutat men Vi visas runt i skolsalarna och Alva känner igen mycket av materialet som de blivande montessorilärarna tillverkar.  Vi träffar på barn som bor över(internat). Det kan gå 3-6 månader innan de träffar sina föräldrar, även om de bara är 4 år. Alla är mycket välkomnade.
Vi kommer förbi barnen i secondary school. De håller på att tvätta sina kläder och fötter utomhus i spannar med vatten. Efter ök med Vincent ger vi fotbollen vi haft med oss. Vilken glädje. De far runt som yra höns. Innan det är dags för middag hinner vi se nunnornas lager av marmelader och ost.

Anki Lindvall
Senast aktiv - från Tanzania