Start på 2-dagarsvandring

lördag 15 juli 2017 Lushoto, Tanga, Tanzania

Vi har packat ryggsäckarna för en natts kall övernattning och åker upp en bit med Keys van innan vi startar vandringen i behagligt klimat. Det går brant uppåt medan Key stannar till då och då och visar på olika växter och dess förträfflighet mot både det ena och andra.

Vi passerar byar och fält där man jobbar på med hackor. Här och var terrasser, men oftast direkt mot bergssidan. De enda motorerna vi hör är taxi-mc som skumpar förbi på stigarna. Hisnande utsikter från bergstoppar och apbeskådning i regnskogar; svart-vit Colabus.

Det är lördag och barnen är hemma från skolan. Det ropas glada Jambo! från höger och vänster och många vill hälsa på Alva.
Vid 12-tiden dukar Key upp medhavd lunch med rökad fisk, banan, avocado, överraskande god riskaka, ägg, tjock pannkaka och massa frukt. Det sitter som en smäck!

Kanske en timme vandrar vi efter lunchen innan vi hämtas upp av en bil som kör oss till övernattningsstället. Visar sig vara ett enkelt men charmigt ställe med milsvid utsikt. Nedanför oss skymtar vi i diset början på en nationalpark som sträcker sig norrut in i Kenya som bara ligger någon mil bort.

Finns ingen elektricitet, den svaga belysningen på kvällen drivs av batterier som laddats med solceller under dagen. Vatten finns indraget i stugorna, men inget händer när vi vrider på kranar eller spolar. Otur...
Kvällens middag har tillagats över öppen eld, det smakar riktigt bra (bönor, biffgryta, spenat, ris, spagetti).
Det är riktigt kallt på 1850m och vi tar bara av kängorna innan vi kryper ner. Otäck insekt under kudden åker ut. Är ingen skorpion!

lindvallarna
Senast aktiv - från Flädie, Skåne län, Sverige