Sista veckan

tisdag 18 juli 2017 Malmö, Skåne län, Sverige

Tågresan Bolzano-Innsbruck var helt fantastisk!! Mäktiga broar och tunnlar i Alperna. Resan Innsbruck-Zurich var också fin och vackert vid Zurichsjön.

Vi bodde på ett hotell i Zurich som trots sitt pris var sämsta boendet på resan. Tur vi dragit ner till en natt!

Iom att vi nu skulle åka nattåg så behövde vi hitta på något under dagen innan nattåget skulle avgå. Vi lämnade väskorna på hotellet och köpte dagskort för spårvagnarna mm. Det var roligt att åka runt och titta vid gamla stan och nere vid Zurichsjön. Vi funderade på att åka båt på Zurichsjön men det var för krångligt då vi kulle betala en avgift kontant på båten och vi hade inte tagit ut kontanter ännu (lite ovant med annan valuta, när man kunnat använda euro hittills).  Vi åkte sen upp med spårvagn till Zurich zoo (fin utsikt över stan). Där tillbringade vi hela eftermiddan tills de stängde vid 18, det var jättemysigt! På denna lilla dag i Zurich så bara rann pengarna iväg, Schweiz var som ju alla vet definitivt INTE bra för resbudgeten.

På kvällen hämtade bagaget på hotellet och åkte till tågstationen. Hela familjen var nyfikna och spända inför att åka nattåg, det var en ungersk sovvagn vi fick. Vi hade en egen sovkupe med tre slafar. Det var inget fallskydd på överslafarna så sonen fick sova längst ned. Vi hade med lite fika som vi åt när vi kommit ombord. Det var riktigt stämningsfullt när nattåget rullade iväg och man såg ljusen vid Zurichsjön!! Konduktören kollade interrailkorten och platsbiljetten och tog med sig dem för återlämning nästa morgon. Han tog också upp beställning på dryck till frukosten. Vi sov gott på nattåget och på morgonen kom konduktören med frukost till kupen - lyxigt! och lämnade igen biljetterna.

Vi var framme 9:30 i Budapest. Vi gick till loungen på stationen där vi kunde ta det lugnt, ladda mobilerna och de bjöd på lite dricka och snacks. Sen tog vi metron till vårt lägenhetshotell där vi checkade in och lämnade väskorna. Lägenheten var inte klar ännu så vi gick ut på stan och åt lunch. Vi hittade en ungersk restaurang med trerätters lunch. Förrätt testade vi gulsschsoppa och ungerska tapas o varmrätt paprikakyckling och ungersk rattatouille, efterrätt hallonsorbet. Sonen gillade gulaschsoppan och den hemgjorda jordgubbslemonaden.

Sen hittade sonen ett ställe med bilder på pikachu, mario mm och det hördes ljud från mario bros spelet. Det var ett spelmuseum som hette Game Over där man kunde betala in sig (fick då ett band) och sen spela en massa (mestadels äldre) data- och tvspel. Det var roligt för hela familjen. Erik kollade in gamla datorspel och för mig var det riktig nostalgi att hålla i kontrollerna till Nintendo 8-bitars! Vi var där och spelade ett bra tag och återvände även senare på kvällen.

Vi kunde sen komma in i vår lägenhet som var jättefin. Det ingick även inträde på spa i samma fastighet så vi gick och simmade i poolen och badade bubbelpool där på kvällen.

Dag 2 tog vi det rätt lugnt. Vi badade på spa efter frukost och lagade egen lunch  i lägenheten. Erik for och hämtade en datorpryl och Elis och jag var på Game over igen. På kvällen var vi och åt på Retro langos buffe - tre äkta ungerska langos blev det! Så flottigt och gott, mums!

Dagen efter skulle vi åka nattåg till Berlin så vi lämnade bagaget på hotellet och köpte biljett till hop on- hop off buss. Sen åkte vi runt i stan med bussarna, hoppade av vid Citadellet och frihetsstatyn och på ett annat ställe och åt mat. På kvällen var vi sen och fikade på ett av Budapests jättefina kafeer innan vi hämtade bagaget och begav oss till Keleti station. Denna gång var vi inte välkomna i Loungen, en sur man stoppade oss. Vi satte oss därför på en restaurang på stationen och väntade där.

Denna gång hade vi en tjeckisk sovvagn och då det var bra fallskydd så sov sonen längst upp denna gång. Även på detta nattåg kom konduktören med frukost på morgonen.

På Berlin tågstation bokade vi platsbiljetter Hamburg-Köpenhamn. Enligt dem behövde vi inte boka platsreservation på sträckan Berlin-Hamburg. Vi hoppade på ett tåg mot Hamburg och hittade bra lediga platser i första klass kupen (det såg dock rätt fullt ut i andra klass).

Vi bodde åter igen på vandrarhem A & O Hauptbahnhof. Det låg nära, men lite krångligt att gå dit. Som tidigare mycket effektiv incheckning och vi fick rummet på en gång (tidig incheckning) vilket var väldigt skönt!

Erik reserverade biljettee till Miniature Wonderland till klockan 17. Vi vilade en stund på rummet innan vi åkte dit. Det var otroligt fint och då mycket finurliga detaljer.

Dagen efter var det dags för näst sista tågsträckan Hamburg-Malmö. Vi fick köpa biljetter i Köpenhamn till Öresundståget. Comfort Hotell i Malmö låg väldigt nära stationen.

Sen var det hemresan, det kändes lite sorgligt att tågluffen nu var slut, vad fort dessa 30 dagar gått, vi var alla tre överens om att vi gärna fortsatt luffa runt ett tag till!

Det lär bli fler tågluffar framöver!!

Karin Dahlin Erik Lehto
Senast aktiv - från Umeå, Västerbottens län, Sverige