Vår lunch-kylbox plockas fram
Vår lunch-kylbox plockas fram

Åter i Ulaanbaatar

onsdag 26 juli 2017 Ulaanbaatar, Mongoliet

Dag 13: Ikh Nart - Ulaanbaatar
Vi lämnade vår Camp, strax före 07.00 för att med buss ta oss till Ulaanbaatar. Solen sken och morgonen var fortfarande skönt sval. På vägen ut ur naturreservat såg vi bl.a. vackra flygstäppshönor och stora flockar av Gazeller (eftertraktade av nomaderna som föda). Beståndet har därför minskat drastiskt.

När vi närmade oss ryssarnas f d kasernbyggnader i närheten av tågstationen, som vi steg av på, låg det utspridda ett stort antal desarmerade landminor på ett stort område. Ryssarna använde det här området till militära övningar.

Efter 2,5h kom vi äntligen ut på asfalterad väg. Det var bara att köra direkt upp på den relativt nygjorda vägen från stäppen. Farten ökade betydligt, men det gällde att se upp, så inga boskapsdjur blev påkörda, när de passerade vägen. Plötsligt i en backe började bussen svaja till; Vi hade fått punktering på vänster framhjul. Det blev en skön bensträckare, medan reservdäcket kom på plats. Skruvarna på däcket, visade sig vara vänster vridna i det här

När vi åkt halvvägs tog vi av för att äta vår medhavda matsäck (kyckling, en blandning av vitt o bovete-ris. Busschaufför  ville också passa på att fixa en packning i motorn, som visade sig ta längre tid att justera, än vad han trodde. Jag är verkligen förvånad att bussen håller ihop, efter att ha åkt på dessa småsteniga och guppiga vägar mil efter mil.

Till slut kom vi fram till Ulaanbaatar och tog in på samma hotel för 3:e gången. Det var skönt att få duscha , byta om och packa om resväskan inför morgondagens hemfärd, innan vi åkte iväg med bussen, för att äta vår sista middag tillsammans. Under måltiden kom 4 mongoler i sina dresser och sjöng för oss, bl a fick vi lyssna på strupsång, som är en av deras specialiteter.  Som avslutning fick vi se svenska guidernas bildspel, som de satt ihop från vår resa.

Kerstin Hjelm-Karlsson
Senast aktiv - från Uppsala, Uppsala län, Sverige
Kommentarer
Postat av Lillsyrran

Hej! Nu har jag läst igenom alla dina intressanta inlägg och kram bara konstatera att du är ute på en väldigt intressant resa. Så glad du måste vara över ditt val av resa. Det ut som du fortsätter få eget rum till natten. Kram och fortsätt ha det bra.