Leksand dagen

lördag 5 augusti 2017 Leksand, Dalarnas län, Sverige

Vandrar upp till lite lätt sömning, kl är 5 och det är lugnt och stilla ute. Lite grått, men vad gör det, det är ju så denna sommar varit. Få morgnar man fått se en soluppgång. Lägger mig igen drar på täcket makar undan några hundar och så....... börjar detta jäkla regnande, igen. Alltså, var finns det någon snäll Gud med sol och värme?
Klockan är 7 när någon annan måste upp. För att pumpa madrassen. Tydligen ligger vi på backen. Kravlar mig upp och står och tittar på när Tom kör lite morgonpumpning 😜
Så in i dimman igen och somnar och sover länge.
Pga regn så blir det frukost på säng idag. Mysigt. Som vi brukar säga det blir som man gör det. Hundarna har inte rört sig, jobbigt med semester. Vi stannar i sängen och spelar lite Candy Crush  och så. Stiger upp vid halv 12 gör oss fina och ger oss ut för att bekanta oss med Leksand.

Första stopp blir Leksand kyrka. En aktiv dag här. Ett dop verkar ha avslutats, ett par i giftastankar går igenom sin kommande dag och nytt dop på ingång. Halleluja
Vi smyger runt i kyrkan och fotar lite försiktigt. Jättefin kyrka. Går runt på gravgården och tittar på fina gravarstenar i Leksandstil. Självklart i fint fint blomspruteregn.
Svänger in på Tegera arena och upptäcker att jag lämnat min löventröja i bilen. Jaha, inget foto idag då.
Insjön nästa och Claes Ohlsson. Hinner bara köra några kilometer så ser vi ju Leksands bröd. Har öppet för div försäljning. Parkerar och går in. Andra sorteringens bröd säljs billigt. Nja inget för oss. Så jäkla mycket hårdbröd tuggar man ju inte i sig. Köper en chili salsa, typ, en brödburk och ett gott tunt kryddat bröd. Ute säljer dom knäckebröds pizza. Vi väljer med tacosmak. Jisses så gott. En riktig aptitretare. Bara hem och göra egen.
Så Insjön. Vilket litet löjligt museum dom knåpat ihop till herr Claes Ohlssons ära. Fattade inte riktigt vad det gick ut på. Själva butiken var också ett fiasko. Trodde det skulle vara ett enormt stort "gubbdagis" men nej. Nu har vi gjort det, check. Ett par dojjor köpte jag på scorette. Mycket nöjd 😊

Åkte tillbaka ill Leksand för lunch, kl halv 4 😜 Hittade en restaurang/sportbar/pub med mycket god mat. The Legends. Tog kallrökt lax med färskpotatis. Mums
Vandrade i den lilla söta staden, längs Siljans strand och avslutade med en kaffe och hundbad.

Hemmavid tänkte vi spela minigolf igen. Svårt när dom plötsligt får för sig att stänga kl 8. Två timmars tidigare än sagt. Efter lite strul så får vi så tillgång till klubbor och bollar. Receptionisten bjuder på detta då vi inte fått rätt info samt att tjejen på golfen hade "problem" att ta kort pga kortläsaren strulade. Jo jo 😡 Men tack för fri golf. Jag o Tom är ju lite full i fn, så vi behöll bollarna efter avslutade rundor och kan spela ikväll när mörkret lagt sig 🤣💪🏼några rundor till.

Dagens händelse måste jag säga, är: att jag på denna camping o minigolfbana ikväll träffade en tjej jag sist såg när vi gick ut gymnasiet 😅 alltså för prick 30 år sedan. Ja lite gamla kanske vi börjar bli 😏Men vilken surprise när hon säger mitt namn lite frågande. Ja harrejävlar. Pratade en lång stund. Tänk vad tur att man ibland rör på sig lite.
En bra dag, lite bil, lite regn, ganska varmt, lite sol, god mat, rödvin och lite bus 🤗och en gammal bekant.
Imorgon kan det bli bubbel 🥂

Annika Bergström
Senast aktiv - från Umeå, Västerbottens län, Sverige