Wolfpack in Wolfsburg

Bilstaden

måndag 7 augusti 2017 Wolfsburg, Niedersachsen, Tyskland

Söndag 6/8
Stilla i Wolfsburg

Idag var det en vilodag inbokad, och vad gör man då när man är i Wolfsburg? Tja... vad kan vara bättre än att besöka Autostadt och dess bilmuseum? Wolfsburg är ju Tysklands motsvarighet till Detroit i USA; det var här som det som skulle bli Volkswagen först såg dagens ljus.

Så, efter en furstig hotellfrukost flanerade vi genom en solig och förvånande lugn stad till det lite Disney- och LasVegas-inspirerade Autostadt. Det har ju länge varit en dröm för många av oss att få komma hit - och Inge följde så snällt med.

Hus efter hus avverkades. De har delat upp koncernens bilmärken i separata byggnader, och där presenteras de mer eller mindre exklusivt och space'at. Skoda är lite mer vardagsnära än Lamborghini...

Efter lite mer än fyra timmar - och en kall mörk öl - var vi tillfredsställda på bilfronten, varför flanerander tillbaka till hotellet för en tupplur påbörjades. Åter slogs vi av hur lugnt och still det är i Wolfsburg, som ändå är en ganska stor stad. "Det är ju lugnare än i Nybro".

Hotellet gynnades genom ett besök i restaurangen, varefter sängläge intogs. I morgon drar vi vidare till den brusande metropolen Stuer.

EFtertanke: Teknik är inte allt. Bilmärkena visades upp i varsin byggnad/paviljong på mer eller mindre sofistikerade sätt, exempelvis fick vi i Audihuset en liten sfär att bära med oss. Denna växlade färg i takt med omgivningen och kunde tryckas mot avsedda håligheter för att få fram fakta och filmer. Den förmedlade också en bild till oss som avslutning. Seat innehöll mer av bilar att prova och spännande experiment med att skapa och färgsätta sin egen variant. Den enklaste byggnaden var nog Porsche, men där fanns ju just....Porsche. Så vad mera behövdes?

Inge Och Hans-Örjan
Senast aktiv - från Vallentuna, Stockholms län, Sverige