Umleitung !!

måndag 7 augusti 2017 Mirow, Mecklenburg-Vorpommern, Tyskland

Måndag 7/8

UMLEITUNG...ALLTID DENNA UMLEITUNG

Vaknade vår vana trogna i god tid innan väckarklockan skulle ringa. Eftersom vi skulle vidare norrut drog vi oss inte, utan gick upp och fixade till packningen. Lite rester i form av bröd, majonnäs och kaffe fick utgöra frukosten. Alla räkningsdetaljer avklarades kvällen innan så det vara bara att gå ut och lasta på. Utfarten från Wolfsburg gick lika smärtfritt som infarten. En fantastiskt välorganiserad stad trafikmässigt sett.

Så letade vi oss ut på de mindre vägarna, även om det inte gör någon större skillnad. Bra asfaltsvägar och en snitthastighet på 100 km verkar vara legio i de delar av Tyskland vi hittills färdats igenom. Men nu kom vi in i det forna öst och skillnaden märks. Under vår naturresa har vi sett såväl hjortar som bisamråttor. Två läskiga mårdhundar på en gräsplätt fick oss att stanna och titta.

En bensinstation där man dessvärre stängt matdelen blev vår lunchlandning. Dock tillhandahölls rejäla äggmackor och kaffe i riktiga koppar i "bensindelen", så det gick ingen nöd på oss. Fulltankade drog vi iväg och drabbades av en av dessa många UMLEITUNGEN. Vi testade om det i alla fall inte gick att komma fram och kom  nästan dit vi skulle. Men mellan oss och vägen stod en grävmaskin som förvandlat vägbanan till ett dike. Förvisso skulle vi ha kommit förbi, men icke. En hjälpsam byinvånare inledde en diskussion med Hans-Örjan och utlovade hjälp mot att vi visade honom kartan så han kunde peka. Karta? Mobilen har hjälpt hittills så istället fick Hans-Örjan notera ett antal rechts, links und gerade aus utifrån mannens beskrivning. Så vi fick vända och försöka igen. Efter att kört tillbaka ett rejält stycke kom vi till en korsning som verkade lovande och vek av. Och se, vi var på rätt väg igen.

När vi nalkades Mirow blev semesteranläggningarna och campingplatserna mer förekommande, och så även gående och cyklande människor. Samtidigt blev vägen sämre. Ibland var den som en puckelpist med otaliga asfaltslagningar. Allra värst de stensatta delarna med stora glipor mellan stenarna. När det verkade som vi kommit till vägs ände var vi plötsligt framme. Freizeitanlage Fleether Muhle. Vacker natur, tre sjöar med kanaler så man kan paddla runt ett antal kilometer om man vill. Själva anläggningen är en tidigare DDR-fritidsanläggning och delar av husen har förfallit. Men ägarna har spottat upp delar, byggt till och gjort det till en trivsam plats. Och med tanke på att vi fått ett modernt rum för två för 300 kr natten finns all anledning vara nöjd.

Temperaturen ute känns numera som normal svensk sommar/höst och det var jacka på som gällde. Vi käkade Pflammkuchen som var alldeles utmärkt och avslutade med en promenad. Under tiden hade en brasa tänts upp vid vattnet där de som ville umgås lite till kunde sätta sig ner. Vi föredrog dock dra oss tillbaka för att planera kommande eskapader.

Dagens lärdom: När du tror att du är helt fel i terrängen har du bara kommit lite alternativt rätt. Prata med människorna i närheten så löseer det sig.

Inge Och Hans-Örjan
Senast aktiv - från Vallentuna, Stockholms län, Sverige