Resdagboken
Järnvägsvagnen som transporterade kärnbränsle
Järnvägsvagnen som transporterade kärnbränsle

Järnvägar!!

tisdag 8 augusti 2017 Mirow, Mecklenburg-Vorpommern, Tyskland
  • 369 Visningar
  • 0 Kommentarer
Rapportera

Tisdag 8/8  
Dagens etapp: liten utflykt  

Vår dag idag var avsedd att bli en stilla dag, och så blev det. Det betyder ingalunda att vi inte körde nå'nstans, eller att vi inte upplevde nå'nting. Im Gegenteil, wie die Deutschen sagen.

Eftersom det var dags att tanka motorcyklarna konsulterade vi GPS'n; var finns det tankställen? Förslagen var flera, och vi valde staden Reihnsberg några kilometer bort. Bara en lite stund, trodde vi. FEL! Umleitung slår till igen. Men det var ok, redan efter några kilometer var vi på spåret igen.

Raka vägen genom staden till bensinstationenen, och sedan tillbaka till Zentrum för en kopp kaffe. Ah... den där Lidl-affären vi passerade kan få leverera lunch och frukost. Sagt och gjort, tillbaka till Lidl, som är beläget precis bredvid Reihnsbergs järnvägstation. Mat m/t inhandlades....

När vi kom ut kom en liten rar farbror fram och ryckte Inge i jacken, och frågade om vi kanske var intresserade av att titta in på stationens Aufstellung? Självklart var vi det; bikers är alltid beredda på det oförväntade. Och vilket lyckat beslut...

Lille Günter berättade - på relativt långsam tyska så vi skulle hänga med - om sin historia vid järnvägen, och om allt som skett under åren. Strax utanför Reihnsberg byggdes 1968 Tysklands första kärnkraftverk - som var i drift fram till 1990!! - och Rehinsberg var en viktig länk i transporter av allt till och från verket, inte minst själva kärnbränslet. Det var såklart rysk/sovjetisk teknologi, och Günter visade oss olika maskiner och verktyg från den tiden. och sedan...

Därefter tog han oss med ut på bangården och visade oss Das Eisenbahnwagen! Järnvägsvagnen som användes för att transportera nya kärnbränslestavar till verket, och utbrända tillbaka till "nå'nstans i Ryssland...". Redan då var det lite rabalder kring transporter av det här slaget, varför ryssarna bestämde att den här vagnan skulle kamoufleras till något mindre kontroversiellt... Det fick bli en stor transformator. "Det måste vara något stort, kärnbränslet var ju tungt" förklarde Günter och visade på de 12(!) hjulaxlarna. Han förklarade också ingående hur de - det var han som körde loket - var tvungna att bygga om vagnarna vid övergång från tyska spår till ryska och vice versa. Fascinerande!!!

Efter ett långt och mycket trevligt besök for vi hemåt, med ett stopp för lunchpicknic vid en kanal där allehande flytetyg, allt från kanoter till stora pråmar, passerade.

Ett yngre par passerade oss där vi satt utanför rummet bredvid motorcyklarna. De vart klart intresserade av var vi kom ifrån och vad vi gjorde här. Så vitt de visste, de bodde i närheten, var vi de första svenskarna på anläggningen. Kul!

Vi passade på att fråga om anläggningens historia som inte var helt ointressant. Från början hade man bedrivit sågverk och kvarn eftersom man hade vattenkraft. Så blev det en friluftsanläggning under DDR-tiden. Därefter uppfördes väldiga ladugårdar för uppfödning av ankor och gäss. När detta gick i putten dök en "rik" tysk-kanadensare upp och ville köpa allt. Men det visade sig att det inte fanns så mycket pengar bakom orden. Efter en viss tids träda köptes det -billigt- av en kvinna som tillsammans med sin familj nu stegvis bygger upp och bygger ut. Exempelvis har man gjort om en av de stora ladugårdarna till indoor-camping. Dvs man har fyllt upp med fin sand, belysning och ett antal tält som man kan hyra in sig i. "Bo ute men ändå inne"....Kul med entreprenörsanda.!

God middag har nu intagits på campen, och nu ropar sängarna på oss.
 

Inge Och Hans-Örjan
Senast aktiv - från Vallentuna, Stockholms län, Sverige
subscribe

Få uppdateringar via e-post

Ange ditt namn och e-postadress för att få ett mail när medlemmarna du följer uppdaterar sin resa.

Close

Logga in med Facebook

Glömt ditt lösenord? Bli medlem
Close

Bli medlem