Lipowa, Polen

Tillbaka i Polen

onsdag 9 augusti 2017 Lipowa, Lipowa, Opole vojvodskap, Polen

Onsdag 9/8

Dagens etapp: Fleether-Mühle, Tyskland - Lipowa, Polen

Vår vana trogen åt vi frukost i lugn och ro, innan vi lastade upp och gjorde oss klara för avfärd, Spännande vägval gjorde att vi undvek de dåliga vägarna vi körde igår, och istället gav oss ut på ännu sämre. Det framstår glasklart att det forna Östtyskland, nuvarande 'östra delarna av Tyskland' alltjämt lider av att vara satta på undantag. Vägstandarden är helt olik de västra delarna, trots motsvarande nummerkodning. Husen är rackliga och många gånger utdömda och igenbommade osv. Men det finns ändå en påtaglig stolthet bland människorna; man pysslar med sina trädgårdar och försöker göra det bästa man kan med det lilla man har.

Då vi kom alldeles förbi Ravensbruck, som var ett koncentrationsläger för kvinnor och barn under nazitiden var det självklart att göra ett stopp för att bese de byggnader som alltjämt finns kvar. Hemska scener måtte ha utspelats där...

Efter att ha tittat, läst och fotograferat körde vi vidare österut. Självklart råkade vi ut för en Umleitung också idag, och idag var det ingen lek... Vägar som jag skulle tvekat befara med min enduro-mc var det som skyltades som alternativ väg, men med försiktighet, lite kreativ körning och en smula intuition kom vi så småningom på spåret igen. Och vips var vi tillbaka i Polen, där vår tripp började för snart tre veckor sedan. Med hjälp av GPS'en kom vi spikrakt på vårt hotell i Lipowa, strax norr om Settin. Härifrån lägger vi rutten - kortare eller längre, beroende på vädret - till Swinoujscie och färjan till Ystad i morgon.

Inge Och Hans-Örjan
Senast aktiv - från Vallentuna, Stockholms län, Sverige