Här kommer alla bebisar ifrån - väl?
Här kommer alla bebisar ifrån - väl?

Polens revansch!

torsdag 10 augusti 2017 Świnoujście, Västpommern, Polen

Torsdag 10/8
Sista åkdagen utomlands, Lipowa - Swinoujscie

För att kompensera för att vi blåste igenom Polen som två blå raketer på vägen ner beslöt vi oss för att köra en liten extra sväng. Vädret var bra, och tiden på vår sida. Sagt och gjort.

Först åkte vi  till Kolobrzeg som ligger uppe vid kusten. Återigen blev det tydligt att vägnummer inte betyder samma sak - eller iaf kan tolkas på samma sätt - i hela världen. Inte ens i grannländerna Tyskland och Polen. För att slippa mördarvägar av det slag vi åkte på igår avstod vi från motsvarande numrering, och valde istället en 'något större' väg - som visade sig vara inledningsvis motorväg, för att sedan övergå i väg fullt jämförbar med svenska motortrafikleder. Nota Bene att samma vägnummer i 'östtyskland' innebär hoppeti-hoppeti-skutteti-pang-vägar... dvs ett lapptäcke av asfalt och potthål i storlek med handfat.

Nåja, ett transportkör mer eller mindre... Polen visade sig från sin allra bästa sida. Indirekt sol, 20 grader i luften och inte alltför mycket trafik. Supertrevligt. Polen ÄR vackert. nu förstår jag vad alla pratade om när vi sa att 'Polen ska vi bara fortast möjligt bränna igenom på väg till Italien'. Motorväg i regn ska inte anses vara representativt för Polen. Vi stannade till lite här och var, bland annat kollade vi in stället som bebisar kommer från.

Plötsligt kliver dödsföraktande en man i orange väst och försedd med en stoppspade stor som ett ölunderlägg för att stoppa trafiken. Vid ett vägbygge ska en stor maskin manövrera på ett sätt som uppenbarligen krävar säkerhetszon, så där blev vi stående en stund.

Kolobrzeg beskådades i en kvart ungefär innan vi rullade vidare. Vi var ju bara ute för att få se lite landskap, inte undersöka staden som sådan.

Nu var det dags något att äta.
- "Jag har.. eh... trehundatie pengar" sa Hans-Örjan.
- "Trevligt, då tar vi ett litet mysigt ställe som förmodligen inte tar VISA-kort" tyckte Inge.

Navigatören hittade 'ett lite mysigt ställe' som mycket riktigt inte tog VISA-kort. Men eftersom Hans-Örjan hade trehundratio pengar var det bara att beställa något. Hmm.. det blev fisk och strips.

Snart nog var maten klar, och nu var det dags att betala. 94 zloty. Hans-Örjab tar fram sin lilla påse med trehundratio pengar... som består av 10 polska zloty och 300 tjeckiska kronor. Jäklar, nu ligger vi illa till! Även om mor och dotter såg nog så rara och beskedliga ut fanns det kanske en jättestor jättearg pappa som kom fram när folk inte kunde göra rätt för sig... Var det så här det skulle sluta? Skulle vår MC2017-tour sluta i en polsk arrestlokat tills det kommit pengar från Sverige? Alls icke. Med en inte helt fördelaktig växlingskurs fick vi betala i euro, och kunde efter att ha öst ursäkter över damerna fortsätta vår färd.

EN sak har iaf Polen gemensamt med Tyskland. Även idag (suck, det börjar bli ett mönster) råkade vi ut för en "Objazd", dvs Umleitung. På väg tillbaka ner från Kolobrzeg hade vi bespetsat oss på att få åka kustnära, men det smög sig. I stället fick vi ännu ett kör genom det soliga polska landskapet. Fast Inge fick se en skymt av havet när skogen på ett ställe glesnade :-).

Sista biten till Swinoujscie gick på motorväg - det var vi införstådda med. Vad som inte ingick i planen var att den vid det här laget lite mosige navigatören skull köra ner på den på fel håll :-( GPS'en höll inne med denna information de första milen innan misstaget uppdagades och vi med en - eller ja, två då - fordonsvis helomvändningar kunde styra kosan på rätt håll.

Där! Där har vi infartens cirkulationsplats, där är det bara att svänga av mot... Ystad!

I synnerligen god tid sitter vi nu och väntar på att kunna checka in och så småningom köra ombord, för att sovandes förflytta oss till skånsk mark, och den sista etappen tillbaka till Ramkvilla.

Inge Och Hans-Örjan
Senast aktiv - från Vallentuna, Stockholms län, Sverige