Amarillo

söndag 13 augusti 2017 Amarillo, Texas, USA

12 augusti 2017.

Då Påhl fick den stora äran att köra så mycket igår så fick jag köra lite mer idag. Vi började i Oklahoma City med att leta oss ut på route 66 (äntligen!) (En vecka sen vi åkte från Sverige och nu tog vi oss till slut till The Mother road!). Det störtregnade dock. Och med störtregna menar jag skyfall. Himlen var öppen regn. Allt är så stort här, lastbilar hus vägar men även regnet! Detta land kan det där med att överdriva alltså.

Hur som haver. Mycket regn blir till stora vattenpölar och noll sikt framåt. När jag skriver att allt är stort här så menar jag allt förutom våran lilla plutt till hyrbil. Vid ett tillfälle hamnade höger sida av bilen i en jäla pöl och det ryckte till så pass att farten sänktes. Jag trodde vi skulle få vattenplaning eller snurr på bilen för ena sidan fortfarande har fäste och fick hjärtat i halsgropen. Sjukt obehagligt. Kort därefter hamnade vi i ännu en vattenpöl och jag var bara glad att vi slapp vattenplaning även den gången. Hjärtat i halsgropen på nytt. Ni vet sån där "frittfall känsla" i magen fast utan fallet. Bilen är inte större än att det känns som om den faktiskt skulle kunna flyta iväg i en pöl. Det var säkert ingen större fara vid något av tillfällena, mer jag som är lättskrämd när det gäller sånt där tror jag.

Därefter bestämde vi oss för att överge Route 66 och köra upp på I-40. Regnet rann undan liite bättre där iaf, men sikten var sämst ändå. Jag körde saktare än de flesta varför vi blev omkörda och fick andras vattensprut på oss hela tiden vilket ytterligare försämrade sikten. Jaja. Vi stannade på ett route 66 museum och därefter klarnade det upp.

Stannade även på ett route 66 café, körde förbi ett lutande vattentorn och stannade vid ett väldans stort kors. Har även sett en del ställen som stängt och håller på förfalla i och med I-40 som gör att flera ställen som legat längst det som var/är route 66 inte finns kvar.

Imorgon blir det inte så lång körsträcka, vi har så gott om tid på oss så har kollat upp lite sevärdheter och ska försöka hålla oss mer till route 66, haha. I-40 går dock ihop rätt mycket med 66an på morgondagens sträcka.

/ Amanda

Amanda