En vandring i solen ( och under molnen)

fredag 18 augusti 2017 Chicago, Illinois, USA

Kl. 20.15
Efter mejlkontakt med hembasen inställdes eventuell tunnelbanaresande, vilket föranledd en ny dag på benen. Problemet med att bo mitt i smeten är att allting ligga åt andra hållet. Morgonen var gråmuligt och det kändes att regnet kunde börja när som helst då jag gav mig ut vid nio tiden.
Jag tyckte att både gamla staden och china town verkade intressanta att titta på, frågan blev skulle jag ta till höger eller vänsta på State Street - det blev till höger mot the old town. Varje steg jag tog gjorde att china town kom längre bort.
State street har nog hamnat på tio i topp över favorit promenader, enda problemet är att alla verkar äta frukost strax efter nio på en fredag morgen. Väl framme i the old town var jag både hungrig och törstig, men det verkade som om the old town inte serverade frukost. Till slut kom en "fransk bageri", som bjöd på en utmärkt baguette med skinka och ost med tillbehör. Beställningen om fransk kaffe behandlades som det skämt det var.
The "old town" är egentligen en sträcka på en av dessa gator utan slut som storstäderna är fulla av. Trevligt att gå på, men historiens vindslag var knappast öronbedövande.
Vände mig mot China Town, som visade sig vara a heroic mission, fan vad jag var trött då jag var framme. Den delen jag besökte kändes väldigt inriktad på turister, även om gatan var fullt med kinesiskt talande personer. Ursprungligen hade jag tänkte äta lunch där, men jag var inte hungrig (det var en hygglig stor baguette) och längtade mest efter att gå tillbaka till hotellet och vilar mig. Molnen hade skingrat sig och solhelvete var framme och het var det.
Så gick jag tillbaka till hotellet? Nej du, ner till hamnpromenaden (ibland tar hjärnan ledigt och benen tar över). Lika fint som igår men ingen skugga fanns det. Sökte mig upp bland bebyggelsen och lite skugga. Var så svettigt att jag kunde vrida ur kläderna då jag var tillbaka på rummet.
Softade under resten av eftermiddagen innan det blev middag på "Mother Hubbard" igen. Spare ribs. Nu sitter jag och zappar på tv:n, mycket Bannon på nyhetskanalerna.
Jag känner mig rätt mätt på USA just nu. Resan har varit en väldigt positiv upplevelse och Chicago får många pluspoäng, men det känns som att det räcka. Imorgon tänkar jag kolla lite premier league, en lagom ambition känns det som. Men förmodligen blir det någonting svettig också.