Äntligen fransk mat och vin

tisdag 26 september 2017 Ribeauvillé, Alsace-Champagne-Ardenne-Lorraine, Frankrike

Den kortaste sträckan blev den längsta dagen. Satt fast i 2,5 timmar på motorvägen. Skönt att ha husbil då finns både mat och dryck. Landade i Turckheim Alsace 16 tiden boxade in oss och gick upp till centrum för en efterlängtad fransk middag. Mätta och belåtna somnade vi gott.
Morgonen ärpå gick vi på marknad utforskade by lite mer. Upptäckte att man kunde ta tåget till Colmar enda hindret var en självbetjänings biljettautomat med instruktioner endast på franska, skam den som ger sig vi lyckades få ut biljetter till rätt plats och rätt antal. Kände oss lite duktiga och nöjda.
Väl på tåget ,tekniskt fel väntade i tio minuter får då reda på att tåget utsatts för sabotage polisen kommer och vi lotsas till en buss som tar oss till Colmar.
Colmar är stort men den gamla delen otroligt vacker. Flanerayr runt och njuter av en god lunch vid kanten av kanalen, en baekoffa. På em tar vi tåget tillbaka till Turckheim . Går och handlar lite vin. Morgonen därpå åker vi hela 15 km till Ribeauvill. Här träffar vi några svenska par, bl.a ett som vi stöttålig i Eparney förra året . Ribeauvill som vi trivs väldigt bra i, det är tredje gången vi återvänder hit., mysigt , trivsamt , lagom stort och nu inte så mycket turister. Det har blivit mycket vinprovning och god mat.

I morgon börjar färden hemmåt

Gunilla Gustafsson
Senast aktiv - från Uppsala, Uppsala län, Sverige