Bukkoji
Bukkoji

Sista dagen i Kyoto reser till Tokyo

söndag 1 oktober 2017 Tokyo, Hachioji, Japan

Sön 1/10 Nu är det dags att lämna vårt mysiga Ryokan. Tänker flanera lite på stan. Vi börjar med buddisttemplet Bukkoji som ligger helt nära. Björn får helt enkelt inte nog av tempel. Vi fortsätter över till Gionkvarteren. Här kryllar av trafikpoliser som visar hur vi ska gå, ca fyra per korsning på en liten väg. Fortsätter förbi Gion corner och hittar två tempel till. Vilken lycka! Många japaner är ute och fingår i kimono. Det är så vackert. Vi fortsätter över bron till Ponchotogränden. Här är så mysigt. Här finns en likadan restaurang som vi åt Kobekött på men den har inte öppet till lunch. Vi går tillbaka till restaurangen som ligger nära bron. Beställer lunchalternativen idag. Servitrisen från förra gången hälsar igenkännande. Gott är det! Min grill brassar på så jag blir varm och tufsig. Stannar på Mc D för kaffe och glass. Hämtar väskorna. Toko och Szymon går med ut för att hjälpa oss hitta en taxi och vinka av oss. Precis när taxin ska gå kommer Quentin och vinkar han med. Björn köper biljetter med Shinkansen. Idag blir det ett snabbare tåg. Det går 15,39 och vi är framme 17,56. SJ har en del att lära. Hos JR kommer och går tågen på minten enligt tidtabellen! Björn beställde sittplatser med Fujiutsikt något som biljettmannen inte begrep sig på. Det funkade trots allt och vi fick platser på rätt sida i kupén och vi fick se Fuji även om toppen var täckt av moln. Framme på Tokyo station på minuten. Tar en stund att hitta till tunnelbanan. Vi följer skyltarna och kommer ut genom den centrala utgången. Nu är det mörkt ute och vi får gå en liten bit för att hitta tunnelbanestationen och en bit till för att köpa en 24-timmars biljett. Tar Marunouchi linjen till Shinjukustationen. Ute från tunnelbanan står en stund och orienterar oss. Vi har kommit ut nära hotellet och är strax där. När passen är registrerade får jag checka in och betala i automaten som förra gången. Nu är klockan åtta. Björn tar en tur och köper Nikkawhisky. Hinner en liten GT innan vi går ut på stan. Går åt andra håller ikväll. Tittar in på några resaruranger men får gå eftersom det röks för mycket. Det blir lilla restaurangen på hörnet nära hotellet och kvarterets polisstationen där vi åt första kvällen. Nu fanns det bord lediga på Kirijo. Lite grillade dumplings, vanliga dumplings, friterad kyckling och mer grillade dumplings. Nöjda går vi till hotellet och prövar kaffet på rummet. Svagt men ändå. Vi har mörk chokald och en slatt whisky att trösta oss med. Denna gången bor vi på 26 våningen med en otrolig utsikt över stan och neonljusen.

Ingela Johansson
Senast aktiv - från Doha, Qatar