Spa 28:e vån
Spa 28:e vån

Sen sista sväng i Tokyo före hemresa

måndag 2 oktober 2017 Tokyo, Hachioji, Japan

Mån 2/10 Idag ska vi åka hem. Unnar oss ett bad efter frukost på 28 våningen. Helt ensam på damernas! Fin utsikt från badet. Checkar ut kl 11 och lämnar bagaget på hotellet. De ställer det inne på kontoret eftersom vi har dator och kameraväska. Vi tar tunnelbanan till Ginza. Här är shoppingdistriktet nr 1. Alla stora märken finns här. Vi hittar UNIQLO och Björn åker hela vägen upp till våning 10! Vi kan konstatera att vi är Big in Japan. Finns bara XL och det är på tok för litet för honom. Töjbar kofta XL funkar till mig ;-) Väl ute hittar vi en exklusiv chokaldbutik. Här kan vi få kaffe och chokladkaka som rinner med grädde! Gott! Nu tar vi tunnelbanan till Asakusa och basarerna vid Sensojitemplet. Här är fullt med folk och många kimonos. Nu börjar det dra i Björns sushitarm igen. Han hittar ett ställe där tallrikarna åker runt på disken. Kocken står i mitten och fixar delikatesser på löpande band. Vi är ju inte så vana så vi håller oss till räka och lax. När vi är nöjda ska tallrikarna räknas. De kostar olika beroende på vad som legat på. Här tar man inte kort och våra yen räcker inte. De behåller mig som pant medan Björn besöker en ATM-maskin. Känner igen detta från Trägårn för många år sedan. Då hade jag i alla fall kaffe att dricka…. Åker tillbaka till hotellet och tar en fika innan vi hämtar våra väskor. Vi går till Shinjunku tågstation. Strax framme ser vi en UNIQLO-butik! Vi gick över ån efter vatten men fick en god fika. Björn köper biljett till Shinagawa. Det blir en del bära väska i trappor innan vi kommer till tåget. BrottarOlga klarar det galant! I Shinagawa får vi köpa ny biljett till Haneda flygplats. Totalt 610 Y pp. Sitter nu här och skriver i väntan på att vi får checka in väskorna. Nina messar att moster får komma till Gläntan idag. Det känns skönt. Tillståndet är oförändrat men hon kommer få det mycket tryggare och lugnare hemma på Gläntan. Ser nu fram mot en bekväm flygning hem till våra små hjärtan och er andra med förstås! J

Ingela Johansson
Senast aktiv - från Doha, Qatar