Annorlunda resväg
Annorlunda resväg

Rastställe på långresan

onsdag 11 oktober 2017 Singapore, Singapore

Onsdag 11 oktober

Nu är klockan bortåt fem därhemma, men vi har kommit till vårt hotell i Singapore och här börjar klockan dra sig mot elva på kvällen. Vi kom hit på eftermiddagen lokal tid och kände oss rätt pigga. För en gångs skull hade vi ju lyxat till det och åkt lite bekvämare, så man faktiskt kunde ligga ner och sova under natten. Det var på flyget mellan Paris och Singapore. På tisdagen flög vi från Linköping mitt på dagen, också det bekvämt.

Nu är ju Singapore bara en mellanlandning, så här har vi inte lång tid på oss. Från flygplatsen och hit till hotellet kunde vi från hotellbussen konstatera att det var väldigt grönt och blommande överallt. Alléer längs vägarna och en hel del parkaktigt blandat med höga bostadskomplex.

Sedan gick vi en sväng längs floden när det började mörkna. Här var det inte bara turister som flanerade utan mängder med folk som joggade. Det var varmt och klibbigt, cirka 30 grader, men ändå var de nog hundratals som var ute på springrunda. Vi nöjde oss med promenadtakt och såg belysta broar, ovanligt byggda hotell och andra byggnader, deras stora glittrande ”Pariserhjul” och en park med jättestora konstgjorda träd, kallad Supertree Grove. På trädformade ställningar slingrade sig där olika klätterväxter, frodiga och färggranna, inte minst av all belysning som växlade i olika färger. Det var lite sagoaktigt, vackert och annorlunda.

70 procent av invånarna i Singapore är ursprungligen från Kina, så vi tyckte att det passade bra att avsluta dagen med kinamat, denna gång från Formosa.

Nu blir det inga bilder ikväll utan imorgon, då vi gör ett stopp i Kuala Lumpur också innan vi kommer till huvudmålet, Australien. I KL har vi nog tid med bilder....

Ita Ljunge
Senast aktiv - från Adelaide, Adelaide, South Australia, Australien
Kommentarer
Postat av Agnes

Kul att se de första bilderna och läsa ert inlägg! Jag blev allt bra sugen på att flyga sådär lyxigt igen när jag såg bilderna från flyplanet. Äkta glas med champagne går ju inte av för hackor. :) Kul med de där konstgjorda träden i Singapore också.

Ha en fortsatt trevlig resa! Kram.