Gammal kyrkodel
Gammal kyrkodel

Destination Gotland - Visby

tisdag 24 oktober 2017 Visby, Gotlands län, Sverige

Trossöbuss rullade genom Blekinge i morse med början i Karlshamn och sedan österut o sedan upp mot Oskarshamn. Trots den korta resvägen hann vi med att sjunga för födelsedagsbarnet Elna, har prov på det vi lärt oss om Gotland, sjunga Johns nytextade sång om vår resa och innan båten gick så intog vi den tillhörande bussfikan!

Under 3 -timmars båtfärd på ett lugnt hav så blev det många pratstunder (planering för fröknarna), lunch, promenader och fikastunder innan vi gick i land 14.40. 5 minuters bussfärd från färjan till ringmurens Kruttorna där bussen släppte av oss - ca 100 meter från hoteller - Best Western Strand.

Incheckning och sedan lite egentid innan vi samlades för att gå till Gotlands museum och Fornsalen. Vår guide Yvonne visade oss runt bland det stora museets höjdpunkter, bildstenar, gamla kyrkportaler, Det medeltida Visby, Atterdags "brandskattning", Spillingskatten mm. Hon var så duktig och det var så spännande att vi hade kunnat stanna där en timme till!!

Efteråt var det dags att få lite mat i magen, vilket gjordes på egenhand och därefter träffades några av oss på hotellets Relaxavdelning för lite bad och bastu.

I morgon väntar nya Gotlandsäventy!
CY

Anette Bohlin