Dramatiserad stadsvandring
Dramatiserad stadsvandring

Historiens vingslag

onsdag 25 oktober 2017 Visby, Gotlands län, Sverige

Idag började vi morgonen med en trevlig frukost i en mycket mysig matsal. Sedan var det dags för en fantastiskt resa i tiden. Vi reste tillbaka till medeltidens Visby med vår guide Lars hjälp och vägledning. Morgonen bjöd på ett lätt regn men vi var alla väl förberedda med både varma och vattentåliga kläder. Under vår promenad genom staden fick vi återknyta till det vi studerat hemma på skolan men vi fick också många nya inblickar i stadens unika historia. Förutom Lars fick vi också träffa några av de personer som var med då det begav sig...en kvinna som flydde ur kruttornets fängelsehåla, tjuven och mördaren Tektor som var den sista som bestraffades med dödsstraff i Sverige och även en kvinna som stod fastbunden vid stadens skampåle. Spännande och intressant!!
Några timmars "ledig" tid ägnades sedan åt lunchande, shoppande, torkande av kläder mm
Frampå eftermiddagen var det sedan tid att hoppa upp på bussen och åka den knappa halvtimmen till Roma kloster. Åter mötte vår härliga guide Lars upp och vi gav oss åter tillbaka till medeltiden...denna gång i hällregn...men vi var än en gång förberedda med bra kläder och lyssnade med intresse till guidens/arkelogens intressanta berättelse om de människor som levt i Roma som munkar och lekbröder. En liten sväng inom kungsgården blev det också.
Blöta och lite frusna var vi nu sugna på nästa besök. Vi skulle fika på Halla bygdegård...och få en liten överrakning på köpet! Väl på plats mötte vår värd oss i dörren...vi skulle träffa J-O Henriksson, vår f d rektor som idag bor i Roma. Vi bjöds på ett rikt kaffebord med många sorters bakverk...och en härlig brasa intill! J-O passade även på att berätta lite för oss om Halla sockens historia och nutid.
Väl hemma i Visby igen spenderade vi kvällen på olika håll. Imorgon är det dags för Fårö!

Anette Bohlin
Senast aktiv - från Uppsala, Uppsala län, Sverige