Fårö, Bergman och mat

torsdag 26 oktober 2017 Visby, Gotlands län, Sverige

I dag blev det ingen sovmorgon! 8.10 träffade vi dagens guide Janne och bussen började rulla mot Fårö. Janne berättade under färden mot Fårösund om massa historia, anekdoter, sägner och all möjliginformation som var Gotlandsrelaterad.

Vi tog båten över till Fårö som tog 7 minuter. Vårt första stopp var Bermancentret. Här träffade vi Fru Fårö som berättade massa anekdoter om Ingmar Bergman, hans filmer och Fåröbornas inställning till honom. Hon berättade även om hans arv, de olika stiftelserna som fanns mm. Sedan kikade vi runt på museet och fick insupa ännu mer Bergmankänsla.

Nästa stopp Langhammars, men på vägen dit passerade vi Digherhuvud, fiskeläger och tittade på den karga naturen. På Langhammars tittade vi på raukarna och det stormande havet. Härlig känsla. Alla våra resenärer var laglydiga och ingen gjorde det förbjudna enligt den nya lagen a 2017 - att man inte får bygga stenstaplar.

På Fårögård åt vi lunch, lammfärsbiffar och  fick kaffe och god kaka på det, så när vi satte oss i bussen för vidare tur så var vi mätta och nöjda.  Vi tog en tur till Sudersand och såg Olof Palmes minneslund och åkte sedan vidare till Fårökyrka där vi besökte Ingmar Bergmans grav och sedan var vi inne i kyrkan och tittade på en av Gotlands 92 medletida kyrkor.

Vi tog båten tillbaka till stora ön och sedan körde vi mot Slite där vi skulle få lite eftermiddagsfika. innan vi fikade stannade vi till och tittade på det stora kalkstensbrottet.

Vid 16.15 var vi tillbaka i Visby och hade ca 2 timmars fri tid innan vi skulle sitta på bussen igen. Några passade på att titta på domkyrkan, några shoppade eller strosade på stan och några passade på att chilla lite.

Klockan 18.30 var det dags att bege sig till Smakrike krog.De är kända för sin matlagning med tryffel. De anordnar tryffelsafari på höstarna men vi nöjde oss med att njuta av den goda maten och drycken. Krögaren/ägaren Richard berättade för oss om tryffeln. hur och var den växer, hur man letar efter den, plockar den, hållbarhet, användningsområden mm. Vi passade även på att sjunga lite mellan rätterna, Berit såg även till så att vi lärde oss en tysk sång som vi sedan sjöng i kanon!

En informativ och trevlig dag har det varit!

Anette Bohlin
Senast aktiv - från Uppsala, Uppsala län, Sverige