Stafva gård
Stafva gård

Lite mer av allt...

fredag 27 oktober 2017 Visby, Gotlands län, Sverige

Fredag morgon, och det var dags att packa väskorna på bussen inför hemresan. Men först hade vi förstås en lång härlig dag på Gotland framför oss. Vi träffade vår guide Janne vid bussen och sen bar det av. Första besöket var bokat på Stafva gård där vi skulle få se och höra om ostproduktion. Vad vi inte var beredda på var att vår värd på gården, Patrik von Corswant, helt skulle vända upp och ned på alla våra tankebanor den närmsta timmen. En frisk stormvind så där på morgonkvisten!!. God ost fick vi också prova...och köpa med oss hem..!
Vi fortsatte vår färd och befann oss snart i Stenkumla kyrka. En av de 92 medeltida kyrkor som fortfarande står på Gotland. Här kikade vi på väggmålningar och pelare. Vår guide tog ton och provade akustiken i kyrkan med hjälp av ett par gotlandsrelaterade sånger.
På norra sidan om kyrkan fanns en ensam grav; där låg Tektor som vi träffade på under stadsvandringen i Visby.
Lunchen för dagen avnjöts på Toftagården innan det var dags att besöka Gnisvärds fiskeläge, och strax därefter Gnisvärds stora skeppssättning. På vår väg tillbaka mot Visby besökte vi också Högklint, där vi fick en fin vy över Visby och de vita klipporna.
När vi lämnat av vår guide hade vi sedan en stund när vi på egen hand kunde ta en sista sväng i Visby och titta till nån favoritplats, se nåt vi missat eller njuta av en god fika.
Båten hem gungade inte alls, och när vi väl var i land hade vi inte speciellt långt till Karlskrona där vår första resenär skulle kliva av...bara lagom långt för att Nettan och Anneli skulle hinna avslöja vart vårens resa ska gå, nämligen till Polen...men det är en helt annan historia... Ses då!!

Anette Bohlin
Senast aktiv - från Uppsala, Uppsala län, Sverige