Calcutta (Taxi, taxi, taxi)

tisdag 14 november 2017 Calcutta, Västbengalen, Indien

Glömde två saker när jag lämnade Katmandu. Mina skor som jag trodde kag packat ner och att växla pengarna. Skor kan jag ju hitta nya och som tur var det inte mycket pengar som jag hade kvar i nepalesisk valuta, men ändå irriterande då flygplats personalen skyndade på mig igenom de olika kontrollerna och helt plötsligt var jag vid gaternsa och ingen möjlighet att växla. Valutan går heller inte stt växla utanför Nepal, så om någon ska dit kan de få växla en slant. Annars får jag behålla det till jag återvänder och vandrar Annapurnaleden.
På plats i Kolkata, dvs det som tidigare hette Calcutta, hoppade jag direkt i en taxi. Min första smak av Indien fick jag redan på planet, med en ovanligt god och bra flygmåltid. Taxichauffören hade inte likt Dr Bombay en doktorstitel direkt och hade svårt att förstå vart jag skulle då han hängde upp sig på att det var nära en polisstation som det stod i beskrivningen jag hade. Viktigaste var ju att han körde mot rätt område men det tog tid att få honom att förstå vart jag skulle. 50 min taxiresa senare befann jag mig i södra Kolkata i en stillsammare förort. Tiden att ta sig dit handlade mindre om distansen och mer om mängden trafik. Väl på plats så var det enskilda rum jag beställt mer en stor garderob med en madrass på golvet och en fläkt i taket. Spelade mindre roll men kan gå in på boenden jag haft hitills. Jag har kört på både säkra kort och chansningar. Samtliga chansningar har hittills visat sig vara mindre bra. Första boendet i Katmandu var en katastrof och lukten i rummet från indiern som jag delade med, som hade bott in sig i tre månader, var horribel. Både ögon och näsa kliade. Personalen var totalt likgiltiga också och var nog mest pårökta. Mitt rum i  Chitwan var mycket bra och boendet i Pokhara, som var en chansning, var okej. Gästerna gjorde stället bra och rummen var av helt okej standard. Jag  bokade om till ett säkert kort sen i Katmandu och det var precis allt som jag förväntar mig av ett bra hostel. Har bokat samma hostelkedja i några andra indiska städer vilket bådar gott.
Men det här är väl i grunden okej, det ligger dock avsides och kanske är det så att inte många lockas resa till Kolkata, för det är inga gäster som livar upp det.
Mitt första intryck av staden är väl heller ingen höjdare. Det är nog också det som smittar av sig på mina tankar om boendet. Visst är det faktiskt renare än jag trodde det skulle vara med ljudkulissen är den värsta jag mött i någon stad någonsin tidigare. Alla tutar hela tiden. Vad som hade kunnat vara intressant upptäckande blir nu ett plågsamt oväsen som gör att jag bara vill komma bort. Det tutas mycket i alla större sydostasiatiska städer jag varit i men detta är något alldeles extra. Något annat som jag trodde skuöle vara bättre är engelskan. Som gammal engelsk koloni och när jag vet hur viktig engelskan är i Indien så trodde jag den skulle vara bättre. Men jag har mött på fler här under 24 h som inte förstått ett ord än sedan jag var i Kina.
Har även sett många udda saker på bara dessa få timmar. Redan under taxiresa fick vi veja för en man som mitt ute på motorvägen satt med bar underkropp och lekte med sin avföring. Idag när jag gick igenom detta tillsynes välmående villaområde så satt en man helt naken på knä bakom en grind på en innergård. Mållös.
Det finns en metrolinje som skär igenom staden från norr till söder. På denna så var det mer folk idag än hag upplevt i rusningstid i Tokyo. Det som gjorde denna resa flera resor värre var ju såklart både vagnarnas standard och den allmänna hygiene.
Nu har jag rantat av mig tillräckligt för idag om staden som är allt annat än lätt att gilla. Återkommer imorgon med ett gladare inlägg om Kalitempel och andra turistmål.

Tomas Rydehed
Senast aktiv - från Varanasi, Uttar Pradesh, Indien