Dag 23 - 13 november

måndag 13 november 2017 Los Cristianos, Kanarieöarna, Spanien

Brännande mjölksyra i låren, skenande hjärtslag och vibrerande puls, svett som pärlas och rinner utför pannan, kindbenen och droppar ner på marken, dunkande musik, intensiva andetag och fullt fokus. Det är bara ljuvligt att träna riktigt hårt och sedan falla ihop på rygg och njuta av känslan att ha tagit ut sig fullständigt. 2 gånger 12 minuter med 45-sekundersintervaller och 15 sekunder vila. Med lite efterföljande stretch och nedvarvning avslutade jag förmiddagens träningspass med 1500 meter simning i Atlanten. Jag känner mig fantastiskt nöjd med min dag.

Det blir tydligt här att ingen kan göra allting men att alla kan göra någonting. Vi lever med en norm där vissa kroppsliga och kognitiva funktioner speglar hur en fungerande människa ska vara. Om du avviker från den normen räknas du antagligen till personer med funktionsvariationer, som jag tycker är ett rätt fint ord. Enligt mig har nog alla människor olika funktionsvariationer, men det syns mer på vissa än på andra och olika funktionsvariationer har olika hög status. Jag tänker att personer som ställs inför fysiska utmaningar måste vara innovativa och hitta nya vägar för att lösa personliga svårigheter och vardagssituationer. De blir ofta bra på att se möjligheter och hitta lösningar. Jag kan bara se här hur de som använder rullstol hanterar den som en barnlek, både uppför, nerför och i trånga utrymmen. Jag övningskörde lite idag och det är verkligen en konst att hålla balans, bromsa och använda armarna på ett energisnålt sätt för att orka. De som bemästrar det är verkligen riktiga atleter och fina förebilder och inspirationskällor för andra.

Varma hälsningar!

Dag 23 - 13 november (senare)

Fotboll förenar! Sverige slår ut Italien som missar VM för första gången på 60 år. Och sist Italien inte var med i VM (1958) tog Sverige silver. Det kommer bli en fin sommar.

Martina
Senast aktiv - från Los Cristianos, Kanarieöarna, Spanien