Folkdans
Folkdans

Från igår till idag...

fredag 24 november 2017 Funchal, Madeira, Portugal

Vi fortsätter att försöka "andas in, andas ut" - försöker att bara vara här och nu.
Nervositeten inför landningen igår visade sig obefogad - den gick perfekt. Fast visst märktes det att inflygningen var lite annorlunda, bl.a. minskades farten betydligt tidigare än vi varit med om innan. Så vi landade på första försöket vilket vi vet inte alltid lyckas på denna landningsbana.
Förbeställd transfer stod beredd och efter ca 20 min. (varav 15 min. i ösregn!) checkade vi in på Pestana Promenade hotel. Jättefint och jätteannorlunda mot hur vi brukar bo på våra resor.
En liten sol tittade helt plötsligt fram och vi tog oss nästan genast ner till poolen för ett dopp, det var nog trots allt ca 20* varmt i luften. Men i poolen frös man nästan till is, den var INTE varm. Hotellets badrock var dock varm och skön och i den klädseln tog vi oss en go' öl och en toast i poolbaren. Sedan började stänka lite igen så vi förflyttade vårt badande till ett varmt och skönt badkar på rummet.
Kvällen avslutade vi med kaffe, folkmusik/dans och mojitos i hotellbaren.
~~~~~~~~
Efter en natt i supersköna sängar vaknade vi till helt skapligt väder och faktiskt, träningskläderna åkte på och vi gick in mot stan (Funchal, ca 3 km). Kanske inte så långt på slät mark men här finns ingen slät mark - nästan allt är antingen brant uppför eller brant nerför!
Taxi tillbaka och så en stor frukost (fortfarande i träningskläder) och sedan ut igen för en lång promenad längs den otroligt vackra, klippiga och kuperade strandpromenaden. Man märker verkligen att man befinner sig på en vulkanö! Och gissa vad vi hittade - jo, såklart ett mysigt fik där vi nog satt i en och en halv timme minst.
Tillbaka till hotellet för balkongmys med en liten grogg och lite chips innan vi hade stämt "möte" med en utflyktsdam som ville göra reklam för div. turer och vandringar. Med huvudena för fulla av förslag kände vi för att koppla av på hotellets spa, där vi med bastubad, simning och jaccuzi åter igen bara "andades in och andades ut".
Regn och åska gjorde att vi tog beslutet att äta middag på hotellet, vilket inte kändes fel för då blev det även en svängom på dansgolvet till levande musik.
Nu väntar dom supersköna sängarna på oss...

Ingrid Och Björn Eckefeldt
Senast aktiv - från Sölvesborg, Blekinge län, Sverige