Got a Molotov cocktail with a match to go

tisdag 28 november 2017 Bombay, Maharashtra, Indien

Efter en hel del piller kände jag mig på eftermiddagen bättre och gog mig ut till något som heter Mandora gardens en mil norr om Jodhpur. Denna by var det äldre sätet för den lokala maharajan innan det flyttades till Jodhpur i slutet av 1400talet. Förvånansvärt nog var det gratis att de gamla maharajagravarna. Efter att ha traskat omkring med ekorrar, kor och de stora gråpälsiga aporna så började en hunger komma. Jag bestämde mig för att köra säkert och tog mig till stans enda Donken. Denna låg i en väldigt öde galleria men när jag klev in möttes jag av ett bekant ansikte. Schweizaren jag hängt med i Jaipur satt och åt och skulle sen slå ihjäl tiden med att se en bollywoodfilm på bio, då han också skulle lämna staden under aftonen. Jag funderade ett tag på att göra honom sällskap med den nyätna Maharaja Macen höll inte med och jag fick ta mig till hostelet för vila resten av dagen. Nu när jag skriver sitter jag på mitt 17h tåg mot Mumbai. Glädjande nog verkar det som att det blir en sittande resa…bokade 2klass sleeper men är inte ensam om britsen. Får se hur detta går. När jag postar detta imorgon så har jag genomlidit det hela...

Tänkte annars ta tillfället i akt att skriva om olika fenomen i Indien. Tex djur, mat, människor, transport, stadsliv och trafik.
En Tomas guide till Indien. Först ut bland dessa reflektioner blir om trafiken.

Så du funderar på att framföra ett fordon i Indien?
Det första du måste bestämma dig för är då vilket av de tre fordonsklasserna du tänkt dig.
Tungt fordon som lastbil/buss. Om du tänkt köra lastbil eller buss i Indien så är du störst på vägen och det enda som kan hindra din framfart är kor. Det gäller också att du har ett välutvecklat estetiskt sinne och uppskattar kitsch. Fronten bör dekoreras med olika kitschiga metallbitar, tygtofsar och såklart en hel del färg. Fordonets bak är lika viktigt som dess front. Här bör du kombinera orden Please, Stop, Blow, Hotn, Ok i alla fantasifulla kombinationer du kan tänka dig som t.ex. Horn Ok Olease eller Stop Blow Horn Ok.

Om du istället funderar på framföra en personbil så finns bara ett alternativ. Du måste ha en vit bil, en annorlunda färgad bil är för de 10% av tokarna i landet som går emot strömmen. Det viktigaste du ska göra med din vita nya bil är att måla en swastika på huven. Utan en swastika riskerar bilen att stanna.

Är istället motorcykel eller scooter ditt föredragna transportmedel? Då är det viktigt att tänka på att det är ett terrängfordon. Ingen gata, gränd eller trafikstockning är för trång för att du inte ska kunna trixa dig fram. Att ditt fordon har en superb manövreringsförmåga gäller bara när det är trängsel. Om du istället hamnar själv på en gata så gäller det att ta ut en vettig riktning på ditt nu oerhört svårmanövrerade fordon. Bästa riktningen blir alltid mpt en gångare. Om gångaren inte kastar sig åt sidan är det hens eget fel. En annan fördel med din motorcykel/scooter är att du kan köra fort. Hög hastighet rekommenderas alltid.

Funderar du på att jobba som yrkeschaufför för persontransport? Då kan du välja mellan fyra alternativ; buss, taxi, auto (tuktuk) eller cykelricksaw. Att köra buss är mindre intressant då du förmodligen erhåller lön.  Satsa istället på att framföra någon av de andra alternativen där endast din fantasi sätter gränser för hur mycket du kan begära för en resa. Det viktigaste är dock att aldrig ha växel, eller i alla fall ge sken av att sakna det. Då kan du alltid få lite extra. Ett annat alternativ för att få lite extra är förstås att efter genomförd resa kräva mer än vad som kom överens om vid dess start. Att ge sig i lag med olika butiker, hotell och verkstäder kan också vara ett bra alternativ för att dryga ut kassan. Vare sig dina kunder vill eller inte så se till att de hamnar i en butik. Ett bra alternativ är att köra till en fejkad turistbyrå och där låtsas kontakta din passagerares hotell för att påstå det vara stängt och köra dem till det hotellet du får pengar av istället. Som du märker så kan det vara oerhört lukrativt att ge sig in persontransportbranschen. Något annat som är väldigt viktigt att tänka på är att hur bra din engelska än är så är den undet basal nivå när du har turister som kunder. Turister är resande plånböcker och en bra kommunikation riskerar att göra att du inte får ut lika mycket. Ditt säljarsinne kan övervinna alla tvivlare, kör jämte din tilltänkta kund och ropa Hello fem ggr. Om inte detta fungerar så kapa av den tänkta kundens gångväg och ställ dig framför hen så hen måste gå runt dig. Prövs med några fler Hello. Fortfarande ingen reaktion från din tilltänkta kund? Ignorera denne och kör vidare, du vill ändå inte köra runt sånt pack.

Nu har du förmodligen bestämt vilket slags fordon du tänkt framföra och om det är för egentransport eller om du vill tjäna pengar på att transportera andra. Det du behöver kunna nu innan du ger dig ut i den indiska trafiken är lite basala regler. Var oberäknelig. Ju mindre du själv vet vad du gör i trafiken ju mindre vet dina medtrafikanter. Detta är viktigt då allt endast handlar om.en sak. Ditt beteende är rätt och riktigt. Vill du stanna mitt på vägen, göra en plötslig u-sväng, köra i fel riktning så har du all rätt. Endast ditt fordons storlek och hastighet avgör om du är framgångsrik i dina manövrar. Vill du förvirra dina medtrafikanter ännu mer? Vifta lite med valfri hand ut genom valfri sida på fordonet. Detta kan signalera för dina medtrafikanter att du funderar på att göra något, men du kan ju också göra det och sen inte svänga, stanna osv för att skapa osäkerhet. Liksom du tycker dig ha rätt att göra precis vad du vill så tycker dessvärre också en del andra samma sak. Så är ditt fordon inte stort nog kan det innebära att du måste anpassa dig efter andra. Var också uppmärksam på att ungefär en tiondel av dina medtrafikanter kommer färdas i fel färdriktning. Några andra faktorer som kan hindra dig från att snabbt och effektivt ta dig från A till B är gångare och djur. Gångare behöver du generellt inte ta hänsyn till. De ska kasta sig åt sidan för din framfart även om du bestämt dig för att din färd ska ske på en trottoar. Djur är däremot svårare. Hundar har ofta blivit påkörda så många gånger att de kastar sig åt sidan. Däremot kan sovande hundar dagtid vara ett hinder som du bör undvika, dock inte nödvändigt. De djur son du bör undvika är kor, bufflar och elefanter. Att undvika dem innebär inte att respektera dem utan kör gärna så fort och nära du kan och tuta. Dock kan dessa djurs storlek skada dig och ditt fordon, så undvik att köra på dem. Men olyckor händer och dagar utan blödande kor i trafiken är sällsynta. Varje fordon i Indien är också utrustade med magi. Magin i detta fall består av den fantastiska tutan. Denna ljuvliga ljudskapare gör att du och dina medtrafikanter kan stämma upp i en gemensam symfoni. Om du väljer att inte konstant tuta så se i alla fall till att pröva dess funktion i alla fall vart tionde sekund. Ibland kommer det ske att ske att du befinner i en trafikstockning. Se då till att pröva magin i tutan till max. Tutar du tillräckligt länge, intensivt och med tillräcklig övertygelse så kommer all trafik framför dig att lösas upp och skingras. Men det gäller förstås att du har rätt övertygelse och beslutsamhet. Om ditt valda fordon inte är stort nog för att ge dig den pondus i trafiken du förtjänar så är det endast din fantasi som sätter gränser. Har du endast en cykel så kan du med en svets och listighet göra ditt fordon till ett lika stort hinder som en liten lastbil. Målet är alltid att komma före fordonet framför och hålla de bakom just bakom. Det bästa tillfället att köra om fordonet framför är i en kurva. Är kurvan dold så är det ännu bättre. Att du befinner dig i fel körfält är mötande trafiks problem och inte ditt. Om du skulle få för dig att stanna vid kanten. Gör då allt för att köra om fordonet eller gångaren framför dig och sedan stanna. Allt för att de sen ska behöva ta sig runt dig. Alla fordon är utrustade med två inställningar för belysning; helljus eller nedsläckt. Du har säkert sett andra inställningar men dessa lan du ignorera. Är det lite trafik så välj helljuset så du ser, är det mer trafik kan du gott stänga av och spara på lyktorna.
Hur du än tänkt ta dig fram så tror jag att du nu efter dessa tips är mer rustad. Lycka till och glöm aldrig bort att du alltid har rätt!

Tr
Senast aktiv - från Helsingfors, Nyland, Finland