Are you ready, Du kleine Hosenscheißer?

torsdag 30 november 2017 Bombay, Maharashtra, Indien

Min 17 timmars tågresa var horribel som matförgiftad. Det var självklart de pani puris jag åt oförsiktigt på stan i Jodhpur som gett mig nästan 72 timmar rejäl sjukdom med feber, kallsvettningar och såklart Delhi belly. Skumpandet under tågresan fick magen att kännas som en tombola vilket inte gjorde det hela bättre. Men jag överlevde och hamnade kring lunch igår i Mumbai (Bombay). Kanske borde det första jag gjort att leta efter Dr. Bombay men så blev inte fallet utan istället letade jag upp boendet som ligger i stadsdelen Bandra. Resten av gårdagen bestod av pillercocktails av paracetamol, ibumetin och imodium. Efter att ha legat hela dagen kände jag mig otroligt hungrig då det enda jag ätit på nästan 48h var en Maharaja Mac. Så jag vågade mig på en harmlös Margharitapizza. Inte så harmlös men fick sedan iallafall sova tio timmar.
Efter att ha känt mig för försiktigt idag med en massa medicin i kroppen så tog jag mig ut och köpte bussbiljett till Goa den 1 dec. Nu har jag åkt tillräckligt med tåg. Kroppen kändes okej och jag bestämde mig för några timmars utflykt. Mitt mål med vistelsen i Mumbai har varit att vara statist i en Bollywoodfilm. De artiklar jag läst om detta beskriver vart i Mumbai man bör vara för att möta på agenter. Jag begav mig dit och gick omkring i det gamla koloniala Bombay. Byggnaderna här var jättemäktiga, brittiska Harry Potter (fick Googla, Hogwarts heter det tydligen (jag har sett ytterst lite av filmerna)) byggnader med indisk touch. I innerstan var det rent på ett sett jag inte tidigare mött på i Indien.
Jag har under mina resor sett en jäkla massa tempel; buddhistiska, hinduistiska, tao, shinto, bahai, sikh, jain osv osv men aldrig tidigare ett zoroastiskt tempel eller plats för tillbedjan. Det såg jag idag vilket jag tyckte var väldigt häftigt även om jag inte fick gå in. Zoroastrianismen var statsreligion i det antika Perserriket tills detta errövrades av arabiska muslimer på 600talet. En del zoroaster flydde då till Indien och kom här att kallas parser (dvs perser , Freddy Mercury var tex detta). Zoroastrianismen är en dualistisk religion som haft stor påverlan på judendom, kristendom och islam. Även om den nu lever en tynande tillvaro så finns det intresse bland vissa kurdiska grupper att återknyta till sina förfäders traditioner. De döda inom religionen begravs inte utan förtärs av elementen och gamar. Eld, jord och vatten är för heliga för att besudlas av döda kroppar så traditionellt så läggs kropparna i torn där solen torkar dem och gamar äter dem. Detta har blivit ett problem  modern tid då inte så många vill ha gamar i närheten av sina stadsdelar. Hursomhelst var det kul att se att en gamnal klassisk religion lever kvar.
Jag tog mig sen till Gateway to India och såg på Taj Mahal Hotel och andra byggnader. Men några agenter haffade mig akdrig, istället var det som vanligt indiska ungdomar som bille att jag skulle vara med på deras selfies. Jag åt vad som jag bedömde otroligt säkert, dvs pommes och chokladmilkshake och tog sedan tåget tillbaka norrut. Dessa pendeltåg saknar dörrar och män älskar av någon anledning hänga ut från dessa. Vagnen behöver inte vara full utan det kan finnas flera sittplatser men ändå väljer några att hänga ut genom dörrarna. Udda. Pratade med en kille på hostelet som har kontakt med agenter för att se om.de behövs någon vit statist. Men det ser mörkt ut, enda dagen jag kan är imorgon.
Efter att ha kommit tillbaka så har jag bara vilat. Utflykten tog mycket på krafterna men jag kände att den var nödvändigt för att iallafall ge Bollywooddrömmen en chans. I övrigt jar jag bara hängt på hostelet och pratat med de andra här. Många intressanta människor som jag hittills mött på resan var av några det kan vara intressant att ha fortsatt kontakt med.
Jag hoppas att jag imorgon känner mig helt återställd så jag verkligen får se lite av staden. Annars flr det bli i övermorgon under de timmar jag har innan bussen mot Goa. Jag har iallafall fått tag på mina kylskåpsmagneter här, vilket jag varken hittade i ajaipur eller Jodhpur. Det är inga stora saket jag inhandlar direkt 😊

Tr
Senast aktiv - från Helsingfors, Nyland, Finland