Längtar hem - neej...

torsdag 30 november 2017 Lissabon, Sintra, Portugal

Sitter just nu på Lissabons flygplats, på McDonalds och har precis druckit upp vårt kaffe. Är lite möra, har varit uppe sen 02.00 efter ca 3 timmars sömn! Flyget hit gick bra och om 2 timmar (ca 10.30,lokal tid) bär det vidare till Kastrup. Längtar inte precis, vet ju vad som väntar där hemma - tillfällig inflyttning på hotell ("Vita huset") p.g.a. brandrökssanering i lägenheten, inte roligt! Vet inte ens vilka kläder vi överhuvudtaget kan använda från lägenheten när vi kommer hem...
Men om man nu försöker bortse från allt det jobbiga och ANDAS IN och ANDAS UT så har dom två sista dagarna varit fina:
I tisdags rastade vi oss ordentligt - vi gjorde det som Madeira bl.a. är känt för - en Levadavandring på 11 km. Började på 800 m och slutade på 600 m. "Regnet det bara öste ner och vi blev så våta om både skor och strumpor..." men vad gjorde väl det när vandringen var helt underbart vacker! Titta på bilderna och låt dom tala... Och då ska vi inte tala om bussresan med den lokala bussen fram och tillbaka - bara den var ju ett äventyr! När vi kom hem var vi ganska möra så då var det "göttigt" med hotellets spa. Och faktiskt, senare på kvällen orkade vi faktiskt några intensiva timmar på "Hole in one" också!

Så kom det då äntligen – det riktigt fina vädret! Efter en natt med oväder så kom den varma goa gula solen fram och lyste från en nästan klarblå himmel. Den här allra sista dagen (onsdagen) behövde vi verkligen ladda batterierna och det kändes underbart att kunna göra det vid poolen. T.o.m. det kalla poolvattnet kändes skönt! Och en öl-stund på balkongen kändes inte heller fel. Tyvärr fick mobilen gå varm även denna dag – verkligheten hemma tränger sig hela tiden på.
 Men framåt eftermiddagen så beslöt vi oss i alla fall att åter igen att ta oss med lokal buss upp till en utsiktspunkt på en brant klippa, Cabo Girao, som sägs vara Europas högsta, 580 m! Och det som var riktigt häftigt var ”skywalken” av glas så att man såg den enorma höjden rakt under sig! Men åter igen – inte att förglömma - den fantastiska bussen som tog oss på serpentinvägar upp och ner för bergskammarna! Och den här gången regnade det ju inte utan vi hade en sagolik utsikt från bussfönstret. Åtminstone på ditvägen, under hemresan hann det bli mörkt. Men all belysning från väggar och hus som klättrar upp på bergssidorna är också helt betagande.
Nu ska vi gå på planet... en sammanfattning och fler bilder kommer...

Ingrid Och Björn Eckefeldt
Senast aktiv - från Sölvesborg, Blekinge län, Sverige
Kommentarer
Postat av Inger Nilsson

Välkomna hem till ett grått o mörkt Sverige, ni verkar ha haft en fantastisk vecka, trots ett halvbra väder . Det finns inga som kan anpassa sig och hitta på en massa roliga saker såsom ni. Hoppas verkligen batterierna blev laddade, det är ni värda.
Vi hörs. Kram Inger o Rune 😎