Tell me, do you bleed?

torsdag 30 november 2017 Bombay, Maharashtra, Indien

Efter en behaglig sovmorgon började jag dagen med en bubble tra och köpte mig en biljett till en eftermiddagsföreställning av Justice League. Efter som kroppen inte är helt återställd och jag inte blir nästa stora Bollywoodstjärna så bestämde jag mig för att ta det lugnt. In på bion fick jag inte ha med mig något ät och drickbart utan fick lämna detta ifrån mig och istället köpa nytt i form av en stor cola och en popcorn för nästan 40 kr. Med tanke på att biobiljetten inte kostade mer än 23 så var det lite idda. Innan filmen visades så spelades den indiska nationalsången och alla var tvungna tt resa sig.  Det absurda i detta har lyfts upp på filmfestivaler när besökare kanske behöver stå och lyssna en 4-6 ggr på en dag. Vad som dessutom.hänt är att nationalistiska vurmare har misshandlat folk som inte visat tillbörlig respekt under nationalsången. I vissa absurda fall har de misshandlat rullstolsbundna...nationalism är sällsn särskilt trevligt och en våg svepet ju över hela världen och Indien är inte undantaget.
Nästa udda inslag var att efter en timme var det tio minuters paus. Väldigt old school och teater över det. Kan förstå att det behövs under en tretimmars bollywoodfilm men knappast under en tvåtimmarsfilm.
Filmen i sig är väl inget jag rekommenderar även om jag alltid tycker det är kul att se Jason Momoa.
Efter filmen har jag inte gjort ett smack mer än ätit en pizza, stor som Pelles pizzan(finns de kvar?).
Så därför tänkte jag fortsätta mun guide till Indien. Idag handlar det om djur.
Så du vill bli hindu men har inte varit sårskilt bra och riskerar återfödas som ett djur i Indien?
Då ska vi se vilket djur du ska undvika bli återfödd som av de man vanligast stöter på.

Myra
Vart du än är i Indien så tittar du på en punkt ett tag så märker du att alltomkring rör sig. Det är för att det är myror överallt. På fina restauranger, toaletter, diken, torg...ja överallt. Myror har det varken bättre eller sämre här än någon annanstans, men de frodas. Frågan är om livet som myra dock är så givande.

Duvor
Dessa luftens råttor är överallt. Uppenbarligen något som är bra att återfödas som om man trivs med en fågelhjärna. För några fiender i livet som duva har man inte här, iallafall inte från människan.

Hund
Ett miserabelt liv. Dagtid soenderar du att sova i solen, leta mat bland sopor och undvika trafik och människot. Du kommer bli påkörd, ständigt halta, förlora ben, , bli bunden och slagen med pinnar av barn osv osv. De hunsade och rädda ögonen hundarna har här är skrämmande. De bär alla på pälssjukdomar och ser miserabla ut. Enda gången du som hund kan ha det lite trevligt är om natten då du inte riskerar bli slagen eller påkörd.

Katt
Som hund fast skyggare och inte alls lika mångtaliga.

Get/gris
Spendera dagarna med att leta ätbart bland sopor för att sluta livet slaktad till Kali/någon annan gud.

Ko
Frihet att röra dig överallt. Pågrund av din intelligens kommer du dock vandra mycket på trafikerade vägar. Du kommer bli tutad på och påkörd. Eftersom trafiken går relativt långsamt då kommer detta endast resultera i stora sår. Liksom alla andra djur hottills på listan så hittar du din föda i de enorma högar av sopor som ligger överallt. Något du särskilt kommer uppskatta är alka former av papp och kartong.

Buffel
Lite som ko fast du går slita på jordbruk också. Sen kommer du ätas upp och du inte blir offrad.

Elefant
Är du tam får du arbeta ihjäl dig och är du vild så vill lokalbefolkningen döda dig.

Örn/hök
Överallt svävar du majestätiskt fram. Över parker, kring höjder och fort letar du din föda med elegans.

Ekorre
Liten och söt spenderar du dagarna med att hastigt rusa fram, stanna upp för att begrunda något en kort sekund för att sedan rusa vidare.

Apa
Leva vilt men ändå i stan och variera kosten mellan frukt och sopor. Varför inte sitta på en gris. Som apa kan du komma i många storlekar och former.

Dessa är väl de djur förutom kanske kycklingar då som man dagligen möter på i alla indiska städer. Elefanterna kansle inte lika ofta liksom bufflar. Men alla andra har jag stött på i samtluga städer. Jag vill med detta inte säga att djurhushållningen i väst (där vi håller tamboskap för slakt i koncentrationsläger) är bättre eller sämre. Men tro inte att levande djur respekteras här i aågon större omfattning. De övergrepp som jag i princip sett dagligen skulle man hamna i fängelse för i Sverige. Hade jag fått välja så hade jag blivit ekorre eller örn.

Tr
Senast aktiv - från Helsingfors, Nyland, Finland