Besök från Sverige och häng på beachen

fredag 1 december 2017 Riviera de São Lourenço, Sorocaba, São Paulo, Brasilien

Förra veckan var min chef och några kollegor från Sverige på besök, en av sakerna på agendan var att bland annat diskutera mitt uppdrag här och hur det går. Jag lyckades tyvärr med bedriften att bli så pass förkyld innan så jag behövde vara hemma några dagar från jobbet. Jag lyckades dock repa mig så att jag i alla fall kunde vara med en av dagarna och även på helgen som spenderades vid kusten på Riviera de São Lourenço.

Riviera de São Lourenço kan beskrivas som ett enda stort resortområde men med olika hotell och lägenhetskomplex. Där finns även ett shoppingcenter och ett gäng olika restauranger, etc. Anledningen till att jag beskriver det som ett "resortområde" är att det var väldigt välbevakat, med bara ett par vägar in och ut från området. I övrigt så var det omgivet av skog och strand. Fördelen med ett sånt här område är ju att man kan känna sig väldigt trygg när man är ute på "stan" eller vid stranden.

Hotellet vi bodde på (Travel Inn Boulevard Riviera var ok, jämdet låg bra i förhållande till stranden och hade två pooler, gym etc. Det som gjorde att det inte fick toppbetyg var att det var ganska slitet och frukosten var ok, men ingen direkt kulinarisk upplevelse.

En av restaurangerna vi besökte, Jangada var riktigt bra, jag åt en rätt som heter Espeto à Moda da Casa, den rätten kan jag verkligen rekomendera, riktigt god. De andra i sällskapet åt bland annat kött och risotto och de var också väldigt nöjda. En annan restaurang vi var på, Maremonti Riviera låg riktigt fint vid stranden, men maten var inte lika bra som på det andra stället, dock tyckte jag att de hade en väldigt bra Feijoada. Visserligen var det bara andra gången jag åt det så jag har inte så mycket underlag att jämföra med.

I övrigt så var det strand och poolhäng med sol, bad och avkoppling som stod på schemat. Till en början var det lite molnigt, men det ändrade sig snart och solen tog riktigt bra, alldeles för bra tyvärr.

Tobias Nilsson
Senast aktiv - från São Bernardo do Campo, Brasilien