Tre säten för fem personer och en massage med mammografi på köpet tack!

torsdag 7 december 2017 Phnom Penh, Phnom Penh, Kambodja

Bussresan från Sihanoukville till Phnom Penh var minst sagt en upplevelse. Köpte en biljett, satte mig på bussen och var i stort sett den enda västerlänningen där. Fanns någon enstaka till. Det var tre säten per rad och normalt brukar det i västerländsk anda betyda att man sitter tre personer på dessa tre utsatta säten. Här är räknas väl antal säten mer som en rekommendation mer än en regel. Vilket resulterade i att jag hamnade med en kambodjansk familj på två vuxna och två barn på dessa tre säten. Fick en liten sovande pojke i famnen som jag skulle dela säte med, utan säkerhetsbälte! Var ändå bara 5 timmar. Efter ett tag tog dock mamman över så jag fick lite frihet. Somnade i en väldigt obekväm position och nacken fick lite stryk.

Trafiken här är lite av vilda västern. Antal körfält på en väg anses också mer som en rekommendation än en regel. Är det två körfält går det lätt att göra det till 4-5 filer utan problem. Här används även väggrenen för att köra om bilar på insidan, eller om du har riktigt bråttom kan du använda den bortersta väggrenen för att köra om en bil som redan kör om en annan bil. Dubbelomkörning á la Kambodja. Här används tutan och helljuset som signaler för "här kommer jag, gör plats". Kan väl tacka min far för att jag har lugna nerver i trafiken. Har ännu inte känt mig rädd i trafiken trots deras totala brist på trafikregler. Är inte åkrädd av mig. Vet att chauffören har lika lite intresse av att dö som jag. Vi har bara lite olika syn på vad som är säkert i trafiken och inte. Men trots allt så flyter trafiken på bra. Det är trångt, kaotiskt men finns ändå ett system där de visar hänsyn i all kaos.

Lyckades pricka in ett hostel med gångavstånd till det mesta. Har promenerat otroligt mycket idag. Tog en promenad längs Mekongfloden för att få en blick över stan. Promenerade till Wat Phnom, ett tempel här i staden och sedan till en marknad. Fötter och ben har fått jobba ordentligt i hettan. På vägen tillbaka passade jag på att unna mig en massage. Välbehövligt efter både bussresan och allt promenerande.

Massagestället hade flera olika massagetyper att välja emellan. Jag har aldrig varit ett fan av thaimassage där de sliter, bänder och drar i kroppen. Så istället valde jag en klassisk swedish massage, helkropp såklart! Är så van att vara den som masserar att jag tänkte att nu är det min tur att bli masserad. När man kommer från Sverige har man kanske en liten annan bild av vad som räknas som en svensk massage. Speciellt när jag har världens bästa privata massör där hemma, Marica. Hon har satt ribban högt och har hittills inte stött på någon som ens kommer i närheten av hennes kompetens. Nåväl nog kan jag njuta ändå, tänkte jag. Det började helt okej, lite enformig massage av ryggpartiet, men ändå skönt. När hon kom ner till rumpan tog hon ett sådant grepp om skinkorna att hennes tummar och jag var tacksamma för att det var ett par trosor emellan. Annars hade all olja kunna resultera i en väldigt obehaglig upplevelse. Började fundera hur många dagar sedan jag rakade bikinilinjen. Har aldrig behövt tänka den tanken när jag varit på massage tidigare. När hon övergick till benen vet jag inte riktigt hur jag ska beskriva hennes teknik. Ni vet hur katter kan attackera något som rör sig under en filt tex. Ungefär så, plötsligt och stötvis på icke förväntade partier. Sedan skulle jag vända mig om för att få framsidan masserad. Då var det helt plötsligt inte samma kvinna som började massera mig som stod där i rummet. Vet inte när de lyckades med ett byte. Nåväl nu skulle framsidan masseras och detta är jag inte van vid. Tydligen ingick en mammografi på köpet. Brösten masserades och fick en ordentlig genomgång. Var en väldigt obekväm känsla och jag kände mig aningen pryd. Men hon verkade göra det där några gånger om dagen så jag tackade för att det var mörkt i rummet och att hon inte såg hur jag rodnade. Antar att de inte hittade något ovanligt, de hade nog sagt till isf.

Då blir dagens cheesy quote:
"Life begins at the end of your comfort zone"
-Neale Donald Walsch

Ps. Av någon anledning går det inte att ladda upp bilder. Tar ca 20 minuter för sidan att ladda.