lite av varje

torsdag 7 december 2017 Santa Teresa Beach, Puntarenas, Costa Rica

Tidig morgon i Santa Teresa och jag har i 2 dagar blivit väckt av vrålaporna som hänger runt huset.  Har inte sett dom på ett tag vid oss men nu e dom tillbaka å när dom vrålar sidan om huset e det omöjligt att sova.  Men vad gör det man kan ju vakna på sämre sätt.
Helgen som spenderades i Tambor var mycket trevlig,  träffade på goa och glada Kanadensare och Americanare.   Golfen gick som vanligt inte bra men naturlivet på banan gör upp för det.  När det kommer 8 st rödblåa papegojor flygande över en så har golfen mindre betydelse men det var mycket trevligt.    Många glada skratt.  Julie och Eric åkte hem i veckan och vi har nu fått nyckeln till deras hus,  så vi kan använda det hur mycket vi vill om vi spelar golf.  Sammy vill gärna spendera lite tid där eftersom dom har tvättmaskin så jag inte glömmer bort hur man tvättar :)
Vi har träffat Anna i veckan.  Hon har fullt upp med alla hus hon hyr ut speciellt nu när det börjar gå mot högsäsong.  Hon tog oss på en liten tur härom dagen.  Vi hittade ett litet ställe inte så långt från oss där man kan åka canopy tour högt upp i träden.  Dom har platformar högt uppe i träden och har linor kopplade mellan träden, sen åker man mellan träden.  Får se om vi testar detta i veckan.   Vi åt lunch på ett litet ställe som heter Caracolas.  Vi har kört förbi med vår scooter men aldrig stannat där, och hade nog inte gjort det om Anna inte vist oss det.  Det blev en liten lunch där.  Ett supermysigt ställe som ligger i Mal Pais ända nere vid havet.  Det visar sig att Mel Gibson hade sitt födelsedagskalas här.  Ett mycket enkelt men mysigt ställe och god mat.
I förrgår var jag på Yoga och det var näsborre killen som hade klassen, svårt för att inte garva när han börjar med sitt snack, men dock ett bra pass :)
Efter att vi blivit väkta tidigt av aporna igår så blev det en go kopp kaffe sedan en härlig morgon promenad på stranden.    Sen körde jag ett Tabata pass och det fungerar utmärkt.  Härt i värmen.
Vi njöt och chilla sedan.    Blev en god pannkakslunch hemma.  Sammy skulle köra intervaller på stranden vid 4 tiden om det var molnigt, annars blir det sjukt varmt.   Tur som han hade var det molnigt och stöttade fru som jag e så hoppade även jag i träningskläderna igen och följde med på en löptur.  Vi sprang ner till stranden och högvattnet var på väg upp.  Har aldrig sett det så högt å det var höga vågor.  Så magiskt och bara springa och se detta.  Otroligt tungt att springa i sanden å vågorna kom upp över en emellanåt.  Surfarna hade ett paradis med vågorna och det var mycket folk som bara var nere och tittade på havet.   För min det blev det i alla fall 4.5 km i sanden så jag var nöjd med det, å Sammy sprag sina intervalller.   Vi har inte varit ute och ätit på ett tag så kvällen avslutade på en ny restaurang som ligger på vår dammiga huvudgata.  Ett Argentiskt ställe dår dom grillar maten på en öppen grill.  Jag provade Empanadas och åt sedan Tonfisk magiskt gott.  Fisk e dom duktiga på här.  Sammy åt en stek och en god dessert.  På vägen hem ville Anna vi skulle komma förbi en resaurang som heter Koji's.  Ett sushi ställe som alla pratar om, och det ligger precis dår vi bor så vi gled in och tog ett glas vin med Anna och hennes väninna.  Fick smaka lite ris och seafood av dom och det var fantastiskt gott.  Vi inspekterade menyn och dom har även kött så detta ställe ska vi prova en dag :)       Har även fått glädjande besked från Anna att vår dammiga huvudgata skall asfalteras och det började dom med den 18/12 ska bli underbart att kunna gå där utan allt damm som far för det e verkligen hemskt.  Önskar er alla en fortsatt trevlig vecka och hoppas ni inte blåser bort där hemma.

Christel Söderstjerna
Senast aktiv - från Santa Teresa Beach, Puntarenas, Costa Rica