Klassiska bilden vid Kristusstatyn. Vi var inte ensamma!
Klassiska bilden vid Kristusstatyn. Vi var inte ensamma!

Sydvindar, sol och regn

lördag 9 december 2017 Av. Atlântica, 1702, Volta Redonda, Rio de Janeiro, Brasilien

Grattis Finland 100 år! Societetslivet här i Rio börjar arta sig: först träffade vi Magnus Aspeby för lunch, sedan Micke som vi åkte till Tibet med, och som kronan på verket firade vi Finlands 100-årsjubileum med Finlands ambassadör tillsammans med den finska kolonin och drack skumpa och åt snittar. Tur vi hade finkläderna med (tack vare Antarktiskryssningen). Annars chillar vi på Copacabana för sol och bad när vädret tillåter. Turistattraktioner som Sockertoppen, Hippie Fair Crafts Market och Kristusstatyn mm har besetts. På Finlands nationaldag träffade vi Kalle från Göteborg, och såg sent på kvällen ljusshowen (Kristusstatyn badade i Finlands färger) från hans takterrass på hotell Mercure Rio de Janeiro Arpoador i Ipanema. 9/12 flyger vi till Santiago för vidare transport till Valparaiso och sen börjar Antarktis-kryssningen 15/12 – 6/1 då vi i princip inte kommer att vara nåbara.

Tommy Blomberg