I want candy

söndag 10 december 2017 Kandy, Centralprovinsen, Sri Lanka

Efter första dygnet i Colombo tog jag mig till tågstationen för att ta mig in centralt på ön. Att vilja ta tåget visade sig vara ett felaktigt beslut. En pågående strejk ingen talat om innebar att alla tåg var inställda och jag fick istället vandra till busstationen som låg i närheten. Väl där så var det bara att hoppa på en AC buss mot Kandy. Bussarna går varje halvtimme, eller snarare när de fyllt upp med passagerare. AC-bussarna är små, inga minibussar men något mellanting och inget utrymme för en stor väska. Så jag fick manspreada med väskan mellan benen under min fyra timmars resa mot Kandy i inlandet. Under resan så såg jag ut på den fantastiska naturen samtidigt som hag försökte ignorera den horribla inhemska musiken på radion. Saknar verkligen den lättsmäta koreanska popen som spealas från Korea i norr till Thailand i söder. Jag såg en enorm fladdermus flyga lver palmerna medan bussen klättrade uppåt höglandet. Det är endast ca 12 mil mellan Colombo och Kandy men det är ingen E6a man färdas på så det tar sin tid. Vägen var dock väsenskild från vägarna i Nepal och ingen dödsfruktan infann sig. Framme i Kandy vid fyra tog jag mig med tuktuk en kilometer men fick gå de sista hundra meterna dp det var flr backligt. Hostelet var av helt okej standard och förmodligen det billigaste jag någonsin bott på. Efter att ha kommit på plats tig jag mina apostlahästar ner mot centrum och det UNESCO-förklarade templet. Då jag endast bar tanktop och shorts var det dock ingen idé att ens försöka gå in. Helt klart för oanständigt klädd. Jag är tydligen i sarongland nu och förutom sarong är det helskägg eller renrakat som gäller. I Indien var det movember året om. För tjugofem kronor fick hag mig en burgare av nötkött, lite pommes och ett glas nypressad apelsinjuice. Mycket mer än så hann jag inte med innan mörkret föll på och jag vandrade tillbaka till hostelet. Aftonen spenderades med en inhemsk cola, nötter med chilismak och en intressant populärpsykologibok som låg i det allmänna utrymmet.
Steg upp med tuppen idag kl hakv sju och var på plats i templet strax efter sju. Varje norgon hålls någon ritual där det gör något med templets relik, jag missade dock denna. Templets relik är en tand, denna påstås ha tillhört Buddha och templet drar därför till sig många turister från hela den buddhistiska världen. Själv templet i sig var inte särskilt intressant och jag är verkligen tempelmätt nu. Lite mer intressant att läsa om historien bakom, reliken har varit väldigt viktig för de inhemska härskarna genom århundraden då den inneburit att den som kontrolkerar Kandy också kontrollerar riket.
En frukost bestående av en juice seneare så var jag åter på hostelet för lite förmiddagsvila. Klockan tio checkade jag sedan ut för att ta mig med buss till nästa stad. Dambulla var mitt mål och bussens storkek var den samna som den förra och resan gjordes med ryddsäcken i princip i knät. Facinerande att se hur mycket folk som tjänar sitt levebröd omkring busstationer. Dels finns ju alla butiker runt stationen, men även innan bussen avgår kommer alla möjliga försäljare ombord för att sälja alltifrån läsk till leksaker. Även en trubadur var ombord och rev av vad jag antar var sinhalesiska klassiker.  Han fick sig en 50rupeesedel för besväret.
Jag kommer skriva mer om historia framöver men kan kort nämna att sinhaleser och tamiler utgör SriLankas befolkning. Två olika språkgrupper och många gånger religioner.

Tr
Senast aktiv - från Halmstad, Hallands län, Sverige