Hear me roar

måndag 11 december 2017 Dambulla, Centralprovinsen, Sri Lanka

I Dambulla så vandrade jag strax innan skymningen till stadens turistmål. Anledningen till att jag först slappade några timmar var efter rekommendationer då hostelägaren sa att det skulle vara alldeles för varmt att gå på stenarna barfota dagtid. Ocj det var onekligen varmt i Dambulla. Kändes som jag smälte bort när jag vandrade mot grottorna i berget. Dessa grottor som är klassade som ett UNESCOvärldsarv upplevde jag dessvärre som helt ointressanta. Jag har nu sett för mycket tempel och för många buddhor. Själva attraktionen bestod av ett antal grottor fyllda med figurer och målningar uppe på ett berg. Säkert intressant om man aldrig sett något liknande men nu är jag verkligen mätt.
På kvällen gick jag ut och käkade med en australuensiska, fransyska, holländare och en tyska. Det blev min första riktigt srilankesiska måltid. Kottu eller koththu som jag också sett det stavas. Stekta grönsaker med kött/kyckling/ost tillsammans med brödbitar (roti). Mycket gott och lite kryddigt. Vi avslutade sedan med öl.
Dagen därpå gav jag mig upp tidigt och åkte iväg till Sirigiya som ligger någon mil utanför Dambulla. Detta var tänkt att vara mitt sista turistmål i Sri Lanka då jag efter att ha tröttnat dagen innan bestämt mig för att göra om min reserutt. Bort med världsarv och in med strand sista dagarna. Istället för att besöka Sirigiya så besökte jag ett berg precis jämte. Efter ungefär en halvtimmes promenad upp för branta trappor så fick jag använda mina icke-existerande klättringsskills sita biten för att ta mig till toppen. Men det var värt den liter vatten jag måste svettats ut. Fantastisk utsikt över hela landskapet och främst över Sirigiya. Sirigiya är en klippa som de gett lejontassar vid foten och uppe på så har det varit gamla palats. Det var en härlig halvtimme att spendera på toppen innan nedstigningen påbörjades. Påvägen ner såg jag en svart orm slinga sig genom gräset, är glad att den inte såg mig. Något som jag heller inte sett på en vecka är apor. Men i Dambulla så fanns det i överflöd och på hostelet så blev det inget bad i poolen just för att aporna gillade doppa sig. Ett annat häftigt djir jag såg var en mungo som klättrade och sprang omkring.
Då jag som.tidigare nämt bestämt mig för strand så gick sedan resan mot Colombo. Jag var osäker förstt på om jag skulle ta mig hela vägen till Galle i söder eller stanna till i Colombo. Det senare visade sig vara det vettiga alternativet efter att ha upplevt en av mina topp fem värsta bussfärder. En buss utan AC, fullpackad, sittande som en krympling, extremt varmt, mycket stillastående så de öppna fönstren inte fläktade, ryckig körning, srilankesisk konsert på högsta volym så att busschassit skakade och pågick under fem timmar. Framme i Colombo var jag slut och hamnade på samma hostel som tidigare och återsåg några bekanta ansikten.

Tr
Senast aktiv - från Halmstad, Hallands län, Sverige