Thunder i paradise

onsdag 13 december 2017 Hikkaduwa, Sydprovinsen, Sri Lanka

Precis som rubriken antyder så har de senaste dagarna koppling till Hogan. Efter att ha stannat över i Colombo och där druckit lite öl med några som var kvar sedan i fredags så gick resan efter lunch söderöver. Fick denna gång som tur en bra plats i en liten ACbuss. Färden söderöver gick längs Sri Lankas västra kust och tog nästan tre timmar. På plats i Hikkaduwa letade jag snabbt upp boendet som var helt okej och ligger på stranden. När jag suttit ute på terassen så hör och ser man vågorna rulla in även om det är en restaurang emellan. Trött efter bussresan så blev det mest snack med en fransman för att sedan under kvällen dela några öl. Vi gick sedan till ett ställe på stranden där de spelade livemusik och tog varsin öl. Det häftiaste var dock att en stor havssköldpadda kravlade upp i närheten och började gräva en grop. Både tragiskt och magiskt på samna gång. Om jag minns rätt så återvänder sköldpaddor till den strand de fötts på för att lägga sina ägg. Denna strand är ju nu fylld av turister och barer och knappast lämplig för att frambringa nästa generation. Sköldpaddan grävde och grävde men vad det verkade som så fyllde hon igen hålet utan att lägga några ägg.
Jag började morgonen idag med ett glas nypressad juice och som sällskap kröp en halvmeter lång ödla förbi. När jag sedan gick till den lilla stranden med rev så simmade det omkring en 1 meter stor havssköldpadda där. Riktigt häftigt att ligga i vattnet jämte denne. Jag la mig sedan på stranden längre söderut och stekte för att få min Hoganbronsning i några timmar. Även om det sker en viss försäljning på stranden så är den inte besvärande. Under eftermiddagen kom sedan några droppar regn för att utvecklas till totalt hällregn kring 18. Så aftonen har spenderats vilande min numera kräftröda hud och en snabbtur till en riktigt bra burgerrestaurang. De sprack upp lite ett tag vid solnedgången och då såg jag stora fladdermöss landa i palmerna i utanför terrassen. Men regnet skulle återkomma och med det rejält med åska också.

Tr
Senast aktiv - från Halmstad, Hallands län, Sverige