Why always me?

fredag 15 december 2017 Negombo, Västprovinsen, Sri Lanka

Började gårdagen med lite juice på stranden för att sedan vid lunchtid ställa mig vid busstationen i hettan i vöntan på bussen. Efter ca 20 min tipsade en man mig att jag borde gå till nästa station en kilometer bort då ACbussarna inte alltid stannar dör jag stod. Nu hade visserligen ingen liten ACbuss passerat men jag började vandta och blev ganska omgående omkörd av precis en sådan. Väl framne fick jag sedan vänta ytterliggare en halvtimme i solen innan nästa kom. Bussen gick norrut mot Colombo och precis som tidigare bussar till och från staden spenderades sista timmen med att köra igenom staden till stationen. Under denna sista timme hade jag inte bara fruktansvärd musik i mina öron utan även en lite mustaschprydd man sovandes mot min axel. Spelade verkligen ingen roll hur många gånger jag ompositionerade mig eller föste bort honom. Några sekunder senare var hans huvud återigen på min axel. Krävdes några örfilar från en annan passagerare som skulle förbi och av bussen för att gå liv i honom. I Colombo byttes det till en icke AC-buss mot Negombo, eller Negambo som det står ibland. Som brukligt försökte chaffören få passagerarna att inte tänka på svettdoft genom att spela srilankesisk musik på högsta volym. Efter nåstan två timmar med den musiken är jag redo att bekänna allt jag kan tänkas anklagas för och förråda alla jag träffat för att bara få det att sluta. Jag har aldrig någonsin hört sämre musik, och då har jag genomlidigt timmar av pekingopera. Av någon anledning så går dessutom slla låtar ut på att öka tempot. Det är så fruktansvärt uselt att jag inte kan beskriva det utan hade nog föredragit skendränkning som tortyr.
I Negombo så stod trafiken plötsligt still. Inte ens med uppsåt hade nog man som trafikplanerare kunnat skapa fler flaskhalsar än vad som finns i asien. Tre minuters stillastående blev sju och tillslut fick jag nog. Jag klarade inte av en sekund mer av musiken utan lämnade bussen. Några andra turister såg min handling och följde efter. Mitt boende var ca 2 km från där jag lämnade bussen och med apostlahästarna tog jag mig framåt. Ett duggregn började falla och jag garderade mig genom att ta fram mitt Kolkatainköpta paraply. Rätt beslut då himlen öppnade sig, i hällregn traskade jag fram ilska som energi. Kom fram till stället som jag enligt kartan skulle bo på men det var inte rätt väg in. Gav upp, och åt mat och kollade närmare. Givetvis hade min kartapp maps.me fel och det var ingen bakväg jag skulle in på. Jag befann mig bara 50 meter bort och efter att ha fått i mig hälften av maten(fortfarande ingen aptit efter delhi belly) kom jag dit. Boendet var helt okej men dessvärre var jag helt själv här, vilket kändes lite trist då jag hade haft en norska och en fransman att hänga med i Hikkaduwa om jag stannat ytterliggare eb dag i söder.
Sov ut idag och kollade in närområde och strand. Stranden är stor och inte full med serveringar som nere i Hikkaduwa, vilket kan upplevas både positivt och negativt beroende på vad man är ute efter. Stannade dock inte på stranden då jag fortfarande är lite bränd och väntar med min sista solning till imorgon. Längs gatan som löper parallellt med standen finns fullt av butiker, serveringar och hotell. Jag vandrade ner till centrum av Negombo för att ta ut pengar och kolla in biograferna. Jag vill se Star Wars och det är en av anledningarna till att jag tog mig upp hit redan nu. Den ena biografen var upoenbarligen nerlagd sedan länge då det endast var en tom smutsig fasad kvar, den andre visade sig visa en Bollywoodfilm och inget annat. Katastrof! Jag tvingas vänta till Sverige för att se snoke dö.
Förutom detta har jag verkligen inte gjort mycket. Det är otroligt hett här och eftersom jag har svårt att få i mig näring i värmen, blir bara fruktjuicer så är energinivån på ett minimum. Hade jag vetat att filmen inte visades(jag försökte googla) och att boendet skulle vara tomt så hade jag stannat ytterliggare ett dygn i Hikkaduwa. Men nu har jag i princip exakt ett dygn kvar här innan jag tar taxin till flyget imorgon vid midnatt. Jag ska utnyttja morgondagen till max med bronsning på stranden och även lite shopping. Njuta av den sista ledigheten och värmen.

Tr
Senast aktiv - från Halmstad, Hallands län, Sverige