Arrive. Raise hell. Leave

söndag 17 december 2017 Doha, Qatar

Tillbaka där allt började för 45 dagar sedan i Qatar i väntan på flyget mot Köpenhamn. Sista dagen i Sri Lanka ägnades mest på stranden och på olika restauranger för att dricka juice. Kommer sakna alla frukter och juicer. Ägnade mig även åt lite shopping och min vana trogen köpte jag med lite lokala öl hem att bjuda vänner och familj på. När skymningen var i antågande tog jag med mig två öl och satte mig på stranden och körde ner tårna i sanden. Sedan njöt jag av vågornas brus och solnedgången. På kvällen använde jag mina sista rupees till pepparbiff och öl. Har visserligen ätit kött från och till sedan Goa men inte en biff. Himmelskt gott tänkte jag, men icke. Min beställning gick inte hem utan istället satt jag och väntade i onödan med en öl. Engelskan är inte alltid på topp så jag valde sen en annan restaurang och vårrullar. Anledningen till den lätta måltiden var just för att jag på stranden dragit i mig två öl och under min väntan på den icke-kommande pepparbiffen tagit en stor 65cl öl. Som vi vet är 1,5 liter öl en måltid. Men jag behövde ändå något med substans. Hade jag sett en öppen eld och en indisk ko så hade maten varit klar en strypning och grillning senare. Men men, allt fick i alla fall tiden att gå mot den kommande taxituren kl 00. Flyget mot Doha och vidaretransport mot Köpenhamn avgick först kl 03. De senaste resorna från Asien har jag gjort på lördagskvällen eller söndagsnatten. Perfekt då jag kommer till Danmark strax efter lunch och sedan bara har en tågresa hem. Samtliga gånger har också arbete väntat på måndagen vilken funkat fint. Att komma hem en torsdagskväll och sedan ha helgen på mig att ställa om hade bara fått mig att bli deprimerad över att inte vara kvar utomland. Bättre då att kasta mig rakt in i elden igen.
För att sammanfatta Sri Lanka så är nio dagar alldeles för kort tid att ge ett omdöme. Jag har hunnit besöka Colombo, Kandi, Dambulla, Sirigiya, Hikkaduwa och Negombo på dessa dagar. De första dagarna handlade om sightseeing medan de avslutande har handlat om sol och bad. Det lilla hunnit se av Sri Lanka så är det dock ett väldigt bra resmål. Här finns historia, mat, kultur, flera religioner och dess helgedomar, natur, strand och djurliv. Jag hade gärna besökt Galle i söder och Jaffna i norr. Lärt mig mer om situationen för tamilerna och sett mer djurliv. Jag har varken åkt ut på valsafari eller besökt någon nationalpark för att se vilda elefanter och leoparder. Så det finns mycket kvar att utforska för min del om jag någonsin kommer tillbaka till Sri Lanka. Det har varit häftigt att se jättelika fladdermöss flyga mellan palmerna, sköldpaddor simmande i havet, apor lekande i träden, mungo och alla andra djur jag sett. Det var också intessant att besöka Sirigiya och pröva den lokala maten. Dessvärre var jag redan trött på tempel när jag kom hit och uppskattade inte Kandi eller Dambulla för vad det är. Det var också därför jag beslöt mig för att hoppa över att besöka de två gamla historiska huvidstäderna. Jag har helt enkelt sett tillräckligt av det under resan och inget verkade tillräckligt unikt för att få mig att hoppa över sol och bad. Det sista har varit bra här och jag förstår varför ön är ett populärt turistmål.
För att sammanfatta resan i stort så har det varit helt underbart trots vissa små bekymmer. Det mesta har flutit på bra och jag har inte blivit av med någonting viktigt eller missat något. Att jag skulle bli sjuk var väntat, hade dock önskat att det inte varade i en vecka. Det jag kommer njuta av när jag kommer hem igen är tystnaden. Den i princip totala tystnaden. Här är i Asien är det sällan man får uppleva den. Ständigt är det djur som för liv, folk som skriker, bilar som rusar fram, tutor som ljuder, fyrverkerier osv osv. Jag kommer också uppskatta gå längs gatorna utan att någon var femte steg säger Hello och vill dra in mig i en tuktuk, butik eller sälja något annat. Senast idag blev en man förolämpad då jag inte ville köpa gräs av honom, och många ger de sig heller inte.
Det jag kommer sakna är värmen, maten, naturen, möta nya människor och all juice. Jag har under mina 45 dagar sett saker jag alltid kommer nära med mig och mött personer kag kommer ha ett fortsatt utbyte med.
Nästa resa som jag tror blir till våren går förmodligen mot mer ordnat asiatisk land. Till dess så får jag läsa om andras resor :-).

Tr
Senast aktiv - från Halmstad, Hallands län, Sverige