Hike

onsdag 27 december 2017 Copacabana, Volta Redonda, Rio de Janeiro, Brasilien

Hike över ön!
Dagen efter båtturen var vi ganska möra i kroppen, främst huden då;), vi blev ju då såklart lite brända...vilket verkar va i princip omöjligt att undvika på en sån tur här...alla va röda, tom brasilianare som smorde in sig med 70..! På kvällen råkade vi hamna så vi delade bord med två svenska tjejer som vi hängde med resten av kvällen😊
Men vi ville ändå ta oss ut o göra något dagen efter så vi tog på T-shirts och shorts och gick på vandring! Målet var en känd strand (en av Brasiliens vackraste) som heter Lopez Mendez, vandringen dit skulle ta ca 2-2,5h. Vi va ju smarta nog att gå sådär runt 11.30 när det va som allra svettigast😄 men större delen av hiken gick ändå genom djungeln, vi gick alltså över ön till andra sidan kan man säga...det gick ganska mycket uppåt!! Konditionen är ju kanske inte vad den borde va hos någon av oss just nu så det va rätt kämpigt!🙈 men det va värt det, själva vandringen var väldigt nice och utsikten på toppen var inget att klaga på. Vi trodde dock några gånger att vi kommit fram till strande, hehe så fort vi såg sand så blev vi överlyckliga😄 men vi skulle förbi säkert tre mindre stränder innan vi kom till den med stort D. Stigen var väldigt bra utmärkt, så det va lätt att hitta rätt iaf! Vi såg lite djur på vägen också, apor i träden ovanför oss, en liten kolibri och en supersöt minikattunge som jag va väldigt nära att stoppa ner i väskan😁 den hade nog gärna hoppat ner där om jag öppnat också!

Efter mycket svettande var vi till slut framme vid stranden ca 2,5h senare, gigantisk strand verkligen och vit sand som va som puder, det knackade typ under fötterna när man gick, nästan som snö! Där låg vi o läste(jag läste artiklar till magisteruppsatsen)och tog det lugnt i några timmar. Vi hade redan efter halva vandringen bestämt att vi skulle ta båten tillbaka😉 det va en minst sagt skumpig färd, vi fick sitta längst fram i en liten båt o våra rumpor fick ta alla smällarna mot vågorna, ajaj!!
Dagen efter detta var vi nästan mer döda än levande, ont överallt både av bränna och träningsvärk!! Som tur var så var det rätt dåligt väder, molnigt hela dagen och lite regn då och då, så det kändes helt okej att göra ingenting! Vi hittade en väldigt trevlig sushi restaurang på kvällen som vi vadade i vattenpölar i flipflop till👌🏼 supertrevlig personal som kunde noll engelska, men göra sushi kunde dom!!
Idag den 27/12 (har väldigt dålig koll på dagarna nu= semester) skulle vi åka tillbaka till Rio, så det blev en lugn förmiddag med en bok på stranden och sen en snabb lunch (eftersom den va långsam på att komma till oss) för att sen ta båten till fastlandet och sen buss vidare till Rio. Nu är vi i Rio igen, bor i Copacabana (via Airbnb igen) även denna gången men it andra änden av stranden kan man säga! Jättemysig liten lägenhet på 10e våningen med dörrvakt o allt!
Nu ska vi duscha och ge oss ut för o hitta mat! Det är nog ungefär det vi orkar med ikväll😉

Marie Hermansson
Senast aktiv - från Göteborg, Västra Götalands län, Sverige
Kommentarer
Postat av Christel

Vilka fantastiska bilder, ni ligger inte på latsidan! Nu låter jag som en hönsmamma, men varför har ni inget på huvudet när det så stark sol? Tyckte jag hörde något om solhatt innan ni åkte! Ta hand om er! Kramar/Mor

Marie Hermansson
marie.hermansson Publicerat

Hehe hönsmamman har så rätt;) det fanna planer på att köpa hatt men...blev liksom aldrig av! Hade varit skönt på den vandringen helt klart!