Fina Rio

söndag 31 december 2017 Rio de Janeiro, Volta Redonda, Brasilien

Rio de Janeiro
Nu har vi återigen lämnat Rio och denna gången ska vi inte tillbaka, inte detta året i alla fall ;). Kändes lite vemodigt att lämna, denna stad har verkligen växt på oss båda, har varit över förväntan på många sätt! Behagligt väder, om än en del moln o regn emellanåt, väldigt trevliga människor och vackra vyer!
Vi trodde definitivt att det skulle vara farligare och att vi skulle känna oss otrygga hela tiden. Men det är inte så illa som vi har hört o läst, sen har vi säkert haft en del tur också men vi har varit väldigt försiktiga hela tiden, tänkt efter en extra gång när vi gått ut på vad vi behöver ha med oss och var vi ska förvara det. Det har varit riktigt skönt att inte ha väska och inte ha telefon med sig alltid osv...vi har haft våra små ”bh stash” på oss under kläderna varje dag, sjukt smidigt! Man känner inte att man har något och det syns inte alls, mycket skönare än magväskan under kläderna! Det lite tråkiga med detta är ju att vi har i princip inga foto från stan, Copacabana, för att man helt enkelt inte vågar ta upp telefonen/kameran!

Vi har hunnit med nästan allt vi ville se i Rio, Sockertoppen fick vi tyvärr strunta i eftersom det va molnigt alla eftermiddagar och då är det inte värt att åka upp, hela grejen är utsikten vid solnedgången..!
Vi åkte på en Favela-tour igår, vilket  är något man borde göra där, vi kunde nog ha hittat en bättre guide och ett mindre företag, dom kändes inte så engagerade egentligen och frågade vi ingenting så fick vi ingen info! Men det va intressant att se en Favela från insidan utan att behöva känna sig rädd. Guiden sa dock att det har varit väldigt oroligt här nyligen både mellan två gäng som vill ta över och även med polisen så hon kunde inte garantera att vi inte skulle höra skott..😳 helt galet hur normalt det är här! Men det märktes att det hade lugnat sig mycket nu och överallt vi gick stod det polisbilar och poliser, så det kändes ändå safe. Ingenting hände;) hon berättade att det finns 700 favelas i Rio och att människorna som bor där utgör 20% av hela befolkningen! Bilden jag hade innan var att det verkligen skulle va typ misär och att man skulle se folk med vapen överallt, så va det ju inte, det är ändå ett ”fungerande” samhälle där allting finns; skolor (dock rätt dålig kvalité på undervisning efter som det är public schools), affärer, salonger osv. Om än lite sämre byggda hus.. Det vi fick veta också var att de som styr i favelas dvs drugdealers/gängmedlemmarna kan aldrig lämna favelan...för utanför är dom en måltavla både för rivaliserande gäng och polisen! Rätt hårt liv med andra ord, grejen är ju den att de som styr ser ju till att allt fungerar i området, att det finns vatten o el osv, och i gengäld håller invånarna tyst om det olagliga som sker...det är ett sjukt system men det är ett system!
Vi fick även höra att det är extra hårt att va polis i Rio(vet inte om det gäller hela landet) just nu för efter OS förra året så gick landet/staden så mycket back att dom inte kan betala sina poliser längre..så dom jobbar i princip gratis vilket leder till att dom hittar sätt att tjäna pengar genom att göra dealer med gängen, ungefär så fick vi det förklarat för oss!
Så det vara ett klart lärorikt att åka men som sagt om jag skulle gjort det igen eller rekommendera någon annan så skulle jag säga; gör mer research än vad vi gjorde och fråga runt var som är bäst, det finns små organisationer som gör det och där pengarna till viss del går till tex förbättra skola och utbildning i favelan! Vi var i den största favelan i Rio som heter Rocinha, det finns fler man kan besöka!

Ett annat tips om man ska iväg, vilket iof inte gäller bara Rio, är att inte vara rädd för att prata med locals. Man ser helt andra ställen då, genom den typen av kontakt fick vi tex dansa samba en natt med locals. Alla i Brasilien är inte farliga :).
Nu ska vi fira nyår på stranden i Paraty😃🇧🇷
FELIZ ANO NOVO

Marie Hermansson
Senast aktiv - från Göteborg, Västra Götalands län, Sverige
Kommentarer
Postat av Christel

Gott Nytt År på er! Kram/Mor

Postat av Monica

Gott nytt år! Vart ska ni åka nu?
Vi har firat nyår på Hotell Skansen i Båstad, massor av god mat och trevligt!
Kram! Monica

Marie Hermansson
marie.hermansson Publicerat

Gott nytt till er också!!
Vi är i Paraty nu Monica fram till den 3e sen åker vi till Sao Paolo två dagar sen hem..!
Kram