Abel Tasman och Franz Josef glacier 26-29 dec

lördag 30 december 2017 Franz Josef Glacier, West Coast, Nya Zeeland

26dec
Resdag Wellington-Nelson(Tahunaui). Morgonen började med den tidiga färjan Wellington-Picton, som var fullproppad denna dag, som tur var så var jag ute i god tid för incheckning av mina väskor.(Man får bara ha ett litet handbagage med sig ombord på båten) Överfarten tog 3,5h, tyvärr i dåligt väder så nån vacker utsikt fick jag inte se!
Framme i Picton stod bussen utanför färjeterminalen som skulle ta mig till Nelson. Bussen gick via Blenheim - över Wairau River - Rai Saddle - Whangamoa Hill - ner till Tasman Bay och resan tog 2,5h att åka. När jag kom till Nelson visade det sig att jag bodde en bit utanför i Tahunaui. Jag bor på ett enkelt Beach hostel nära stranden men ej havsutsikt!
Det blev en lugn tv-kväll, jag var nästan den enda gästen där! Såg på San Andres med The Rock(jordbävningsfilm!)

27dec
En heldagsutflykt till Abel Tasman NP med Abel Tasman Sea Shuttle. Det som ingick i turen var upphämtning vid mitt boende, båttur och ett lunchpaket. Vi blev avsläppta vid Medlands beach och därifrån fick vi ta oss på egen hand till Anchorage beach där vi blev upphämtade.
Vandringen var på drygt 4h innan det blev lite tid för sol och bad!
Det enda som vi hade att passa var tiden för båten tillbaka! En mycket trevlig vandring med fina vyer.Stigarna var fina att gå på, men terrängen gick upp och ner = svettigt!

28dec
En ny lång bussdag väntade. Nelson-Franz Josef, ca 50mil på 10h. Man får även guidning under bussturen och vi gör stopp vid vissa sevärdheter. (Turen gick via Murchison- genom Buller Gorge- längs med kusten, vi följer Tasmanska havet- vi hade ett stopp vid Pancake Rocks speciellt formade klippor som såg ut som det låter! - via Greymouth på State Highway 6 - Hokitika- Franz Josef.
Det enda som man kan klaga på är de korta raststoppen på 30min, eftersom det är så många som kommer med buss, så får man välja på att gå på toa eller att äta något. Det är kö till de båda!
Bussen körde enda fram till mitt boende i Franz Josef, Glow Worm Accadomation.
Ett trevligt ställe, de bjöd på godismaskar vid incheckningen!
Gick en runda i byn, det är inget större centrum att gå runt i, men det finns en hel del restauranger och barer här.

29dec
På fm besökte jag Westcoast Wild Life Centre och fick se på kiwifåglar. Det finns 5st olika arter av denna fågel och här hade de Rowi. Eftersom de är nattaktiva, så får man gå in i ett mörkt rum för att titta på dem.
Efter lunch var det dags för min glaciärvandring med Heli Hiking. Vi var 24st. som skulle åka samtidigt och vi delades in i 4 grupper, 6st i varje helikopter. Uppe på glaciären delades vi upp i 2 grupper, så vi gick 12st. med varje guide. Det var inte lätt att gå på glaciären på egen hand, många sprickor och hål under isen som bara guiden såg! Det var en mäktig upplevelse att vandra på isen.
På kvällen gick jag till Hot pools, 3st olika temperarade bad 36-38-40 grader varma. Det var väldigt avkopplande att bada där.
En tidig kväll blev det, imorgon väntar en ny lång dag i buss.

Mitt boende Glow Worm Accadomation får en 3:a i betyg.
+Trevlig personal, läget
- Ingen fläkt/ac, toalett i korridor

Per Toivonen
Senast aktiv - från Alvesta, Kronobergs län, Sverige