Det löser sig till slut;)

torsdag 4 januari 2018 São Paulo, Sorocaba, Brasilien

Det löser sig!
Ja, man kan väl säga som såhär att ingen utav oss två är speciellt bra på att planera långt i förväg..😉 hela denna resa har vi sagt i stort sett varje dag att: ”vi måste kolla upp hur det där o det där funkar, när bussarna går och hur vi kommer till hotell” osv. Men det slutar alltid med att vi gör det dagen innan eller samma dag vilket har visat sig va lite utav ett gamble! Bussresan mellan Rio och Paraty lyckades vi boka på nätet kvällen innan o fick de sista platserna, dock inte bredvid varandra. Vi tyckte även att det va listigt att en av oss laddade ner Uber-appen så blev det billigare att åka till busstationen...hehe enda tills vi inser att det inte går att ha en uberkonto i Brasilien utan deras störiga CEP nummer eller vad de heter!! Så det fick bli vanlig taxi ändå..;) men det gick bra, ingen större utgift ändå! Och när vi väl va på bussen så va det en snäll kille bredvid mig som direkt erbjöd sig att ta Fias plats så vi kunde sitta tillsammans😊 det ordnade sig!
I Paraty har vi haft lite problem med betalning av depositionen till boendet som jag gjorde långt innan vi åkte men dom påstår att de inte fått pengarna...och när de som äger stället inte kan ett ord engelska blir det ganska svårt! Vi bestämde oss för att ta tag i detta dagen innan vi skulle åka (innan dess va banken inte öppen;) så vi letade upp vad vi trodde va rätt bank, lyckades till slut fatta deras säkerhetsåtgärder med att lägga telefonen i en låda och gå igenom en snurrdörr...väl inne va det väldigt oklart var vi skulle gå, fick en nummerlapp och chansade på att sätta oss o vänta där några andra satt. Försökte fråga gubben som satt bredvid om vi va rätt på det..hehe noll engelska men han försökte iaf och vi förstod tillslut att vi va rätt! Sen skulle vi försöka förklara för bankmannen...som pratade några ord engelska thats it! Men han va smart och tog fram Google translate på datorn och på så sätt förstod vi varandra och han kunde hitta pengarna och problemet! Tydligen är dom jävligt misstänksamma mot utländska betalningar så för att de ska gå igenom måste avsändaren skriva utförligt syfte med pengarna och mottagaren måste godkänna den..! Live and learn! Men eftersom det va en relativt liten summa så kunde han ordna det där o då när vi va där😃 så vi kunde bara lämna ett papper med all denna information till mannen i huset så förstod han och kunde få pengarna!👌🏼
Vi har båda ganska mycket av attityden: ”Det löser sig” ”vad är det värsta som kan hända?” Och helt ärligt det löser ju alltid sig på något sätt, kanske inte precis som vi tänkt oss (oftast inte) men vi stressar inte upp oss och tänker katastroftankar, vi skrattar åt det och gör det bästa utav situationen!
Som tex när vi nu skulle köpa bussbiljetter från Paraty till Sao Paolo, vi hade pratat redan innan om att vi bör göra det i tid för det är många som åker dagarna efter nyår...hehe återigen så blir det inte riktigt så;) vi är dock hyfsat bra i tid med två dagar innan men då funkar inte hemsidan, vi kan inte ladda upp passkopia som man måste visa..så inser att vi måste gå till busstationen det första vi gör dagen efter, dvs dagen innan vi ska resa! Vi ser redan att där är rätt lång kö men hoppas att de flesta ska åka samma dag eftersom de har väskor med sig! Vi skämtar om att tänk om dom bara har en plats på vars en buss, så sjukt det skulle va! När vi väl kommer fram visar hon att där är plats kl 21..!! Dvs då kommer vi fram 03 i São Paulo, helst inte! Då ser vi att där är mycket riktigt 1 plats kl 14.40 och 1 15.40...haha vi tittar på varandra o inser att det är vårt bästa alternativ!😄 och vi fick inte välja själva vem som åker när utan det blev valt åt oss...så jag fick vänta en timme själv i Paraty när fia åkt och hon fick vänta en timme på mig i São Paulo 🙈 Men även detta gick bra trots allt, busarna var rejält sena dock men som tyr var va min buss snabbare än fias så jag kom fram bara 20min efter henne👍🏼 resan tog dock 8h istället för 6,5h..! Vilket vad vi förstod av folk runt omkring oss inte va något ovanligt! Första timmarna var det en väldigt fin utsikt med bara gröna kullar, dalar och skog hela vägen, om än väldigt krokiga vägar så det gick inte så bra att läsa! Men vi kom fram till Sao Paulo och hittade en taxi, var på hotellet vid 01. Men kan säga att vi jobbar oss uppåt när det gäller boende😉 bor på ett väldigt fint hotell här där vi tom har vars en säng och massor med plats för väskorna! Känner verkligen att det börjar bli dags att åka hem nu..har nästan inga rena kläder!! I och med att det är så otroligt fuktigt överallt också så torkar ju ingenting helt så det blir ganska ofräscht efter ett tag... Nu har vi två dagar här sen åker vi vidare till New York (bara för en lång mellanlandning) och sen hem! Ska skriva ett inlägg till om Nyår och Paraty snart 😃