Paraty

lördag 6 januari 2018 São Paulo, Sorocaba, Brasilien

Paraty!
(Varning för långt inlägg)
Okej, jag ska försöka summera våra dagar i Paraty nu då:) Vi tog bussen från Rio den 30/12, detta va en ganska smidig bussresa som tog ca 4h med ett stopp på vägen, måste säga att bussarna har varit över förväntan i komfort! Det är nästan så Bus4you har ett o annat att lära😉 priset är inte heller alls illa, tror vi betalade runt 200kr enkel resa!
Väl framme i Paraty var det varmt, riktigt varmt och fuktigt och vi hade såklart ingen aning om vart vårt lilla Pousada (typ B&B) låg eller hur långt det var att gå...🙈 och eftersom vi inte har wi-fi överallt så har vi ju inte heller karta! Men vi traskade in mot vad vi gissade va stan med våra ryggsäckar och hoppades hitta en karta på vägen...det fanns massa turistbyråer/touragencys men ingen pratade engelska eller hade en karta över stan...till slut hittade vi en snäll guide som iaf försökte hjälpa oss att hitta rätt! Vi fick gå en bit till innan vi hittade rätt! Det ska sägas också att denna lilla söta stad har inte asfalt i gamla stan utan det är bara stora och små stenar som är helt random utplacerade, så det krävs en del koncentration att balansera på dem i flippflopp med två ryggsäckar;) och det hade dessutom regnat så det va stora vattenpölar överallt.

Vi kom fram till vårt nya hem och möttes av en äldre man på moppe som typ nickade till oss och skynda in genom dörren framför oss och vinkade in oss, han kunde inte ett ord engelska så han ropade på sin fru direkt (så mycket förstod vi;) hon kunde dock inte heller men en yngre tjej som va där kunde lite så hon kunde förklara det viktigaste. Helt okej litet rum med två sängar och framförallt en fungerande AC som inte lät som en jäkla traktor (dom i Rio har varit hemska).

Vi utforskade staden lite sen på kvällen och insåg ganska snabbt att detta är inte alls som Rio, här går folk med sina mobiler o allt fullt synligt utan att va oroliga. Det va väldigt skönt att kunna slappna av lite igen med detta! Det va dock otroligt mycket turister där dessa dagarna, tydligen ett populärt resmål för brasilianarna under jul o nyår...det va inte många andra språk vi hörde, någon enstaka engelska och nån tysk o italienare men annars bara portugisiska och spanska.

Denna stad är då känd för att vara stan där alla går i flippflopp, vilket stämde väldigt bra! Anledningen är att det i stort sett varje dag svämmar över med vatten på gatorna dels för att det regnar rätt kraftigt ungefär en skur om dagen men också pga tidvattnet. Paraty är en fin kolonial stad med ca 40 000 invånare och en viktig stad när det gäller upptäckandet av guldet i Brasilien (om ni vill lösa mer: http://www.dailymail.co.uk/travel/article-2465961/Brazilian-beauty-Paraty-colonial-masterpiece-wears-flipflops.html )

Första dagen bestämde vi oss för att göra en liten utflykt, men istället för att betala massa pengar för en tour så tog vi reda på att det va väldigt enkelt att ta lokalbussarna dit vi skulle och sen gå sista biten, för ca 10kr! Så vi tog bussen till ett vattenfall vi läst om där det skulle finnas en naturlig slide (rutschkana), det fanns det! Väldigt vackert, lite mer folk än vi räknat med men ändå okej! Vi va lite mesiga till en början o undrade om vi skulle våga åka ner för stenarna (stora stenar) men till slut så bestämde vi oss för att vi måste! Och jäklar va kul det va, där va locals och guider som förklarade snabbt hur man skulle sitta och som sen skickade iväg en! Vi åkte två gånger var för att efter första gången insåg vi att detta måste vi ha foto på!! Tyvärr bråkade min kamera med oss så på mig finns bara foto i början av åket.. men på fia finns hela vägen ner😄 Detta var då nyårsafton, väldigt speciell nyår alltså! När vi kom tillbaka försökte vi ta reda på vad som egentligen hände i staden under kvällen och när äter man? Många restauranger stängde tidigare...men vi tog på oss våra typ-vita-kläder (vi hade läst att man ska ha vita kläder på nyår här). Vi letade i alla affärer efter något att ha på oss😄 Vi hittade en restaurang som verkade okej, kan ju flika in här också att vi är inte imponerade av den brasilianska maten, förvånansvärt smaklös och tråkig! Allt annat är ju så färgglatt och levande men maten...inte ens frukterna har imponerat, det va något som jag verkligen sett fram emot goda nya smakrika frukter!

Men nyårsafton blev en fin kväll iaf, galet mycket folk på gatorna och på stranden! Dom hade satt upp scener och hade rätt bra musik😃 vi hade med oss egen ”skumpa” som vi öppnade på stranden vid tolv och tittade på fyrverkerierna från stranden! Sen att försöka ta sig från stranden o in i stan skulle visa sig vara omöjligt, det finns en bro över lilla kanalen och tydligen så tyckte alla att det va en bra idé att gå över samtidigt...nästan förvånad över att inte någon fick panik eller ramlade i vattnet, det stod i princip helt stilla, dessutom kom en brandbil i utryckning som skulle över...han fick ta en omväg!

Dagen efter åkte vi till en strand en liten bit bort, det finns många fina stränder runt stan så vi valde bara en som verkade bra och inte krävde en allt för lång bussresan i värmen (ca 35 grader och väldigt fuktig luft). Vi orkade bara ligga där i ca 3h innan vi kände att vi måste i skugga, det va tom så att vattnet va varmt så det svalkade inte så mycket om man inte tog sig en bit ut! Men väldigt fin strand!
Nästa dag va vi ganska mätta på solen (jag hade lyckats bränna mina fötter! Enda stället som jag inte varit noggrann med solkräm...fötterna är ju sandiga hela tiden!) så vi strosade runt i staden och tog lite fina foto och bara tog det lugnt. På kvällen bestämde vi oss för att försöka hitta en lite finare restaurang, vi tog nyårsmiddagen den 2e istället;) vi hittade en supermysig restaurang där man satt på en innergård med massa bananträd och andra växter runt sig! Och maten va himmelsk! Fia vågade prova en brasiliansk fiskgryta (där va banan i den så jag vågade inte) och jag tog en annan fiskrätt, men testade fias också och den va god trots bananen;) Efter hörde vi att det spelades musik på gatan utanför, så vi gick dit och det va hur mycket folk som helst på gatan och på barerna längs med, och ett litet gäng som spelade sambamusik! Så härlig stämning😃 Vi köpte vars en Capirinha och satte oss på en trottoar, insåg också hur stor skillnad det va på priserna jämfört med Rio, på gatan i Rio betalade vi 5reals för en drink och här kostade dem 15...😳 billigt jämfört med Sverige oavsett dock!
Dagen åkte vi vidare till Sao Paulo med vars en buss...😉

Marie Hermansson
Senast aktiv - från Göteborg, Västra Götalands län, Sverige
Kommentarer
Postat av Christel

Ni verkar ha haft ett trevligt nyår i Paraty! Jag antar att resan hem har börjat en dag för sent! Välkomna hem till ett kallt men soligt Helsingborg! Kram/ Mor