São Paulo

måndag 8 januari 2018 Miami, Florida, USA

São Paulo
Vår vistelse i São Paulo blev lite längre än planerat, vi skulle börjat vår flygresa i fredags och landat i cph idag vid 14...så blev det inte! Oväder i NYC gjorde att vårt flyg blev inställt (skulle haft en dag i NYC) och att försöka boka om var inte det lättaste, det var ett antal 100st till som försökte ringa! Till slut kom vi fram med hjälp utav hotellet, fick ett förslag som skulle innebära en natt i LA och vara framme i cph tis mitt på dagen! Sen efter en stund säger han att han har ett annat alternativ som nog är bättre för det går fortare och vi slipper ett extra dygns väntan, och skulle landa måndag! Skitbra tänkte vi, den tar vi! Men ack så fel vi hade (och han på American Airlines också för den delen) när vi kom till flygplatsen nu idag så upplyser dom oss om att vi ska ha en övernattning i Miami!! Vi ska alltså vara ca ett dygn i Miami istället..suck! Inte riktigt vad vi tänkt oss, redan fått lägga mer pengar än vi tänkt med tanke på de extra två nätterna i Sao Paulo som flygbolaget inte hjälper till med! Visst man kan hamna på värre platser såklart, men just nu vill vi bara hem! Men vi har kommit fram till hotellet i Miami nu iaf och väntar på pizza (i sängen)😎

Men Sao Paulo då, måste säga att jag hade inte speciellt höga förväntningar på denna stad av olika anledningar men främst för att det är en storstad (största staden i Sydamerika!) och mest hört och läst att det är en industristad osv.  Men måste säga att jag ändå va positivt överraskad, den påminner faktiskt en hel del om New York! Massa höga nya hus, men även mysiga områden att strosa runt i, ett fungerande Metrosystem som va enkelt att använda (dagtid). Vi hade egentligen inga måsten här, vi skulle ju bara ha två dagar så vi strosade mest runt och åkte till områden vi fått tips om från folk vi träffat i Rio 😃 Sen fick vi ju då två dagar till...vilket gjorde att vi va tvungna att hitta nytt hotell (det vi bodde på va rätt dyrt om man bokade samma dag), vi hittade ett billigare som låg bara en gata bort, perfekt när vi skulle kånka på ryggsäckar i värmen! Vi åkte till en marknad, kollade lite i butiker och tig
Sista kvällen upptäckte jag att Jamie Olivers italian restaurant finns i stan, så dit va vi tvungna att åka! Väldigt gott va det, nästan lika bra som på Bali😉
I övrigt så gjorde vi inte supermycket, det va helt klart behagligare väder för att gå i stan än de andra ställena vi varit, allt mellan 20-30 ungefär och med lite skön vind! Det har liksom blivit närmre o närmre det svenska vädret successivt under resan...hehe det va grått o pissregnade när vi lämnade São Paulo idag😄 som om någon vill att vi ska vänja oss..!
Här i Miami är det 18 grader o regn. Då nu är resan snart helt över o vi är tillbaka i verkligheten...känns som vi har varit borta riktigt länge! Det är bara ca 3 veckor men har hänt så mycket hela tiden att varje dag har typ känts som en vecka! Men det har varit en fantastisk resa,     fått se och uppleva en liten del av Brasilien men känns som en ganska stor del på något sett:) Vi har iaf fått en ganska bra bild av landet i stort men att det är väldigt stor skillnad från stad till stad, bara mellan Rio och SP märktes stor skillnad trots att avståndet inte är så stort! Det va nästan som två olika länder, det var en helt annan känsla i SP, mycket mer seriöst och ”stängt” Rio va öppet, glatt och folk va så vänliga😃
Så om jag någon gång åker tillbaka till Brasilien i mitt liv så kommer det med största sannolikhet inte bli Sao Paulo, kanske Rio men mer troligt den norra delen av landet som vi inte alls sett! 😃

Marie Hermansson
Senast aktiv - från Göteborg, Västra Götalands län, Sverige
Kommentarer
Postat av Christel

Efter den här resan kan ni leva rätt länge på alla minnen!
Hoppas att ni slipper fler förseningar! Välkomna hem! Kram/Mor

Postat av Monica