Hamnen i Manaus
Hamnen i Manaus

Kryssning med Antarktiska stormar, dimbankar och soldränkta isberg och djungel!

torsdag 11 januari 2018 Manaus, Amazonas, Brasilien

Vi har utforskat det lite ruffiga men charmiga Valparaiso och det chica Viña del Mar. Från hotellfönstret ser vi de båda städerna, hamnen och sälarna som vinkar till oss från bojen. Pablo Nerudas hem, som nu är ett museum, liksom vår favoritfiskrestaurang ”Livräddningsbåten” (Bote Salvavidas) har varit höjdpunkter.
Vi började kryssningen på den superlyxiga M/S Zaandam vid sälkolonin i San Antonio. Första landstigningen var i Puerto Montt vid vulkanen Osorno. I Puerto Chacabuco poserade vi som urinvånarna på Eldslandet för 100 år sen, nakna med kroppsmålning. Sedan såg vi bl.a. glaciären Tempanos när vi seglade genom de Chilenska fjordarna (Glacier Alley).
I Punta Arenas såg vi en fullskalig modell av Magellans skepp som var den första som seglade jorden runt i början på 1500-talet. I Ushuaia kom vi till världens ände, där Pan American Highway från Alaska slutar, i Tierra del Fuegos nationalpark. Vid Kap Horn blev vi inblåsta i över två dygn då det blåste storm och var 10-metersvågor, men slutligen fick vi runda Hornet med monumentet och fyren. Vid Antarktiska halvön såg vi massor av svårfotade knölvalar, weddellsälar och gentoo- och adelepingviner bland isberg och antarktiska berg, som vi tom såg från hyttfönstret. Vi har haft alla sorters väder, läskigt med gigantiska isberg i dimman.
Vi fick tillfälle att studera en gentoo-pingvinkoloni på nära håll i ruskvädret på Falklandsöarna och värma upp oss i Puerto Madryn. Montevideo och Buenos Aires avslutade kryssningen. Vårt eget kringflackande började igen med utforskande av Amazonasdjungeln runt Manaus.

Tommy Blomberg