Bonaire to LA

lördag 13 januari 2018 Los Angeles, Kalifornien, USA

Here we are, in the land of hope and glory, or as in the -60's  joke, in US we have Nixon and Bob Hope, whereas we in Finland have Kekkonen and No Hope. Återkommer till Hope senare.

Resan hit var intressant. Först på Bonaire fotade vi ett områd med sköldpaddsägg, som vi hittat föregående dag. Sedan återlämnade vi bilen och promenerade in på Flamingo Airport var incheckninen sade att vill vi så kan vi ta ett tidigare plan till Curacao, som just skulle starta. OK 20 minuter senare var vi på Curacaos flygfält var vi sedan fick vänta på American Airways vårt planerade flyg till Miami i stället 6 timmar, (det visste vi om men tog anyway det tidigare planet)
AA' s plan startade precis på minuten enligt tidtabellen så vi anlände Miami de facto lite före beräknad tid men planet fick ingen gate direkt så vi fick vänta nästan en halv timme.
Då redan började vi fundera om vi kommer att hinna med vårt följande flyg till LA.
Väl på flygplatsen blev vi nästan säkra på att vi kommer inte att hinna när vi såg köerna vid immigration.Där skall man först via dator "checka in sig" konstatera att fått stämpeln X på papperet och begripit att jaha = intervju.
Trots allt så så kom vi igenom intervjuerna relativt snabbt, men då återstod ca en halvtimme till att boardingen skulle stänga. Kvickt som attan att hitta resväskorna få dem igenom tullen och inkastade (kö igen) till följande flygs bagageincheckning. Sedan via security (kö igen) in på flygfältet, kolla vår avgångsgate, konstatera att dit skall man åka "skytrain" springa till den i övrevåningen, hitta riktningen och vänta på tåget. Ut ur tåget och springa till gaten, vi hann fram ca 5 minuter innan incheckningen stängdes.
Så vi var med på planet, men var väskorna med?
I LA var verkligen väskorna framme .Då var klockan ca 00.40 lokaltid.
Vi hade inte bokat något hotell i LA men kom ihåg att det går sk. shuttlebussar hela tiden från  LAX = flygfältet till olika hotell, så vi väntade tills vi såg en kedjas buss (den väntetiden var inte så hemskt lång), som vi bott på tidigare många gånger. Frågade chaffisen om han visste om lediga rum, han ringde och vi fick genast ett rum med två Queen-beds till ett hyggligt pris. Vi var uppe på rummet 23 timmar efter att vi lämnat hotellet på Bonaire.
Allt gick alttså bra in the end, förutom att mina ca 50 stora, röda inflammerade myggbett hade börjat se riktigt otäcka ut, men det skulle vi klara av följande dag.

Harry Holmberg