Glöm inte ID-kort. Slutet är nära! Idag ute i naturen och mötte ormar, ödlor och annat…

lördag 13 januari 2018 Surfers Paradise, Queensland, Australien

Igår käkade vi middag i lägenheten och tog oss ner till gatuplan för att hitta ett ställe att ta en öl eller två. Hamnade på House of Brews. De brygger sitt öl själva och fanns många trevliga drycker. Vi skulle inte äta utan ta öl/cider, kanske två. Blev tilldelade ett bord på utsidan. Kanon! Det tog 7 minuter innan servitrisen kom och tog beställning, det tog 10 minuter innan en cider till M dök upp, ytterligare 4 minuter när betalning skulle göras men fortfarande inte en avsmakningsbricka på sex öl som P beställde. Den tog ytterligare 7 minuter. M blir ganska irriterad över sådant här. För mycket folk eller för lite personal. P:s avsmakningbricka smakade bra men vi bestämde att inte stanna kvar. Gick till en pub med mycket lägre ljudnivå så vi kunde höra varandra.

Promenixade tillbaka till lägenheten runt 23:00. Detta är spännande! Här finns det försäljare av biljetter till nattklubbar så du kan gå förbi kön. Om vi tolkar det rätt så nämns det inte att betalande gäster går i grupp. Vi såg flera grupper med säker över 100 personer. Alla med en liten gul klisterlapp på kläderna. Tjoho, vad spännande eller inte!

Sen 1 juli 2017 har Queensland bestämt att alla som skall in på en restaurang, pub eller nattklubb efter kl 22:00 måste individuellt bli fotograferade, registrerade och visa ett giltigt ID-kort eller pass. På puben igår tog incheckning per person 20-30 sekunder. Foto, skriva in namn, kön, födelseår och datum. Då tänkte M genast på den gruppen med 100 pers som skall in på en nattklubb, hur lång tid? Motivet är att de som busar kan blir utslängda från alla ställen här och lite terrorismnervositet. Vi har rent mjöl i påsen så helt ok! Glöm inte ID-kort om du skall parta efter kl 22:00 i Queensland. Nog om det!

Efter vanlig morgonrutin, frukost, solskyddsinsmörjning så gick vi ner till stranden. Blåste lite mer idag. Parkerade oss och låg å njöt av solen i dryga 1 ½ timme. Man rekommenderar inte att ligga på stranden mellan 12 – 16 så vi tog oss tillbaka (över gatan, skitlångt *puh*) till hotellet. Tog ut bilen och körde söder ut mot Collangatta. Nu skulle vi inte ända fram utan målet var Currumbin Wildlife Sanctuary. Den drivs av National Trust of Australia som är en stiftelse som brinner för att bevara arter (både djur och växter). Här i parken finns det inhemska arter, både söta som Koalan och hemska som väldigt giftiga ormar.

Promenerade runt i parken och den blev bättre och bättre ju längre vi promenerade. Här är inte djuren bakom vägg och glas utan det är öppet (Förutom de som bits och supergiftiga saker förstås!). Du kunde klappa känguru. Gigantiska voljärer med en sluss för att komma in. Där inne flög fåglarna fritt, apor sökte närhet och en känguru som lever i träd sökte på uppmärksamhet.

Väldigt trevligt men nu tillbaka till verkligheten. Imorgon, eller snarare 00:45 på måndag natt måste vi erkänna att hemresan börjar. Ikväll blir det att packa ner smutstvätt, upplevelser, fantastiska minnen och alla goda stunder och trevliga möten som vi haft under resan.

Vi återkommer med en rapport/summering när i är på Brisbanes flygplats.

Ha en god lördag!

Hilsen fra PoM