Mot Brisbane!
Mot Brisbane!

Sista dagen och temperaturskillnader!

söndag 14 januari 2018 Brisbane Airport, Queensland, Australien

Ja, nu har hemresan påbörjats. Tråkigt men sant! Sitter på Brisbane International och väntar på att incheckningen skall öppna. Hade väl kanske hoppats på att kunna checka in redan nu och gå till loungen för lite dusch och mat, men ack vad vi bedrog oss. Incheckningen öppnar tre timmar innan avgång så det blir att sitta och vänta i två timmar. Ja, men då kan man passa på att skriva resedagbok och med lånad mobilrouter så funkar uppkopplingen perfekt. Tack P för lånet! Lite surt är det dock. Bakom ett galler så ligger utrikeshallen och där hade man gärna velat vara.

Ja, idag har det varit temperaturväxlingar som mest 18 grader. Efter vi packat ner allting och checkat ut så tog vi oss till stranden (rätt över gatan igen!) för sista lilla dosen av vitamin D. Det var runt 30 grader vid kl halv tio. Låg och gottade i dryga två timmar innan det var dags att börja röra på sig. Tittade vi ner längs stranden ner mot Collangatta så hade det mulnat på rejält och blåsten tilltog. Temperaturen sjönk till 22 grader. Även om vi hade checkat ut så fick vi behålla bilen i parkeringsgaraget. Känns skönt att bil med bagage står lite säkrare och inte så varmt. Tog en sista dopp i poolen och efter allt blev inpackat så satte vi fart mot Brisbane. Inte direkt till flygplatsen utan nu skulle vi nosa lite ytterligare. Hade bestämt oss för Botaniska trädgården som ligger vi Mt Coot-tha. Alltså inte direkt i centrum utan lite utanför. Jaja, nu var himlen blå igen och termometern visade 40 grader. Promenerade runt en stund men det var nästan för varmt. Såg Kinesiska trädgården, ormbunkarna och bonsaiutställningen. Bonsai är helt vanliga träd och buskar som genom att odlas i relativt små och grunda krukor och genom beskärning och formgivning fås att likna vanliga träd fast i miniatyrformat. Man formar träden med hjälp av ståltråd. Den äldsta de hade här var från 1950. Det är en krävande hobby som inte betalar sig de första 15 åren utseendemässigt sätt. Då får man ha tålamod. Gick in och tittade på planetariet med största orsaken att det fanns AC!

Tog bilen upp Mt Coot-tha ytterligare och hamnde på en utsiktspunkt med en helt otrolig utsikt över Brisbane. Tog lite kort och satte oss i bilen igen och körde ner till stan och promenerade runt lite i centrum. Trevlig stad så här måste vi utforska vidare.

Tog bilen ut till flygplatsen och körde till Hertz kontor där vi hämtade ut bilen. Efter allt var klart så frågade vi om enklaste vägen till internationella terminalen. Killen bakom disken tittade på oss och sa… -”Ta bilen!”. In med väskorna igen och efter tio minuter så hamnade vi här!

Nu väntar en 8 timmars nattflygning till Hong Kong sen ett kort stopp innan vi går på flyget till London. Kan konstatera att vi spenderat knappt 200 mil på vägarna. Lyssnat på 30 avsnitt av "På minuten", njutit till fullo! Nu är sötebrödsdagarna snart över men det återkommer vi om!

Ha det gott!
PoM