Klippet i Kuala Lumpur.

söndag 14 januari 2018 Ho Chi Minh-staden, Vietnam

Efter två dagars samvaro med Lasse och Jeanette lämnade vi dem, våra indiska vänner och Varkala bakom oss och flög till storstaden Kuala Lumpur.

Kuala Lumpur är inte vår favoritstad och efter "klippet" har den fallit ännu längre ned på vår lista.

Inger ville klippa sig, hon blev väl omhändertagen på salongen med tvättning,  hårmassage, inpackning och klippning av charmiga flickor.
Väinö blev avundsjuk och även han ville bli ompysslad i frisörstolen en stund.
Till saken hör att han efter ett års sparande millimeter för millimeter äntligen kunde sätta upp håret i en tofs.
Efter omsorgsfull rakning var det dags för klippning av topparna.  Väinö försökte på sin dåliga engelska förklara att hans tofs inte skulle klippas bort.
Den unge frisören missförstod budskapet och med ett enda klipp var tofsen borta. Med ett leende gav han Väino trofen i tron att den skulle sparas som minne.
Både Väinö, jag och frisören var chockade och av toppningen blev intet men tofsen fick han med sig i en liten påse.
Hårsnoddarna som vi köpt precis innan salongsbesöket får nu vila ett år för Väinö har inte gett upp drömmen om sitt långa hår.

Här i Saigon har vi varit på salong två gånger för att försöka åstadkomma en acceptabel frisyr.
Hela stället plus en man som pratade engelska blev engagerade i detta reparationsarbete och nu ser han någolunda ut men sorgen över sin förlorade tofs har inte gått över.

Genom att besöka konstmuseet, återföreningspalatset och krigsminnemuseet har vi påminns om det vietnamiska folkets oerhörda lidande under kriget
På krigsmuseet fanns en banderoll från demonstrationer i Sverige.
Tanksen som rammade porten till palatset, en historisk händelse som var början till slutet på kriget stod kvar på gården utanför palatset.

Nu flyger vi snart till ön Phu Quoc där vi ska stanna några dagar.

Sedan står det skrivet i stjärnorna var vi hamnar, vi sjäva vet inte.

Väinö Kainelainen
Senast aktiv - från Taungoo, Bago Region, Myanmar (a)