I väntan på att få gå iland
I väntan på att få gå iland

Mot ön...

tisdag 25 juli 2017 Gotska Sandön, Gotlands län, Sverige

Kl. 8:30 avgick båten från Nynäshamn. Vädret var soligt men det blåste, gissar runt 5-7 m/s, så vi hade preparerat oss med sjösjuketabletter. Men det hjälpte tyvärr inte Elias. Han var så tapper och klagade inte en enda gång trots flera uppkastningar under de 4 timmar som resan tog. Vi gick in sydväst om Gotska Sandön där det var lä. Men eftersom vi inte kunde gå in vid stranden Las Palmas så blev det ingen landgång utan vi fick färdas i små gummibåtar. Det tog sin tid eftersom både människor och packning skulle både till stranden men också från stranden, de som skulle vidare till Fårösund.
När vi äntligen hade kommit iland följdes det ett kort informationsmöte från personalen på ön. Därefter var det en vandring på 3,8 km till lägerplatsen där vi skulle bo.
Det tog oss 3 timmar att komma fram men då hade vi också lunchpaus och badpaus. Varför stressa när man har semester?!
När vi hade installerat oss i våra stugor var det dags att fixa middagen, grillat kött med potatissallad. Jag slog en kort signal till mamma för att tala om att vi kommit fram. Då berättade hon att vi glömt lite mat. Som tur var fanns det ett torrskafferi, där folk har lämnat mat som blivit över. Så istället potatissallad blev det couscous med majs.
Det blev en tidig kväll för vi var ganska trötta efter dagens strapatser.

Malin Andersson