På äventyr

torsdag 27 juli 2017 Gotska Sandön, Gotlands län, Sverige

Lite molnigare idag så det passade perfekt att gå på upptäktsfärd.
Efter frukost tog vi kartan och begav oss ut i skogen för att leta efter Petter Gottbergs lada. Vi hade ju kunnat göra det enkelt för oss och gå den markerade vägen dit, som vi insåg fanns på vägen tillbaka. Men ungarna tyckte det var lite spännande att leta efter ladan i urskogen.
Efter besök i ladan gick vi vidare ut på en mycket vacker äng med gamla ekar. Mitt på ängen fanns kappellet som hade gudstjänst kl. 21 varje kväll. På ön finns alltid en präst stationerad under högsäsong. Tyvärr gick vi inte på någon gudstjänst, helt enkelt för att vi var för trötta.
Kapellet är alltid öppet så vi tog oss en paus i vandradet. Barnen tyckte det var kul att predika och sjunga psalmer.
Sedan var det dags att gå hem och äta lunch.
Efter lunchen tog vi oss till fyren som ligger strax intill Fyrbyn. Tyvärr kunde man inte gå upp i tornet utan personal. Sedan tog vi oss vidare, genom skogen, till stranden Norra sidan. Sedan gick vi längs hela stranden och rundade Bredsandsudde. Från Bredsandsudde tog vi den markerade stigen genom sanddynerna och skogen tillbaka till stugan. När vi kom fram till Fyrbyn visade det sig att det skulle vara en guidad visning uppe i fyrtornet. Stina tog Elias och Thobias med sig medan jag och Lucas gick hem för att laga middag. Precis när middagen var klar kom Stina och grabbarna. Så det var bara att slå sig ner vid ett dukat bord.

Malin Andersson