Lake Mapurika
Lake Mapurika

Käftsmäll i Turnbull!

fredag 9 februari 2018 Whataroa, West Coast, Nya Zeeland

Tja!

Vi har nu varit borta från både mobiltäckning och wifi ett antal dagar.
Efter Omarama gick resan vidare mot Haast och de områden som cyklonen härjade som mest.
Vägarna var nu öppna och man började få en bild på hur landskreden skadat flera områden.
Bergen är nära och höga vilket kan medför våldsamma ras som bl.a. skadar vägarna allvarligt.
Sen blev det dessutom en KingTide som skapade stora översvämningar i området mellan Haast och Greymouth.
Dagen vi åkte så var det kanonväder hela vägen till Haast via Lake Hawea och Makarora. Den är alltid lika spektakulär och vacker. Väl i Haast så tog vi in i en cabin några dagar för fiske i Turnbull river och Okuru. Haast är ett litet samhälle på västkusten som är lite off från civilisatioen kan man säga. Vi var väldigt förväntansfulla första dagen i Turnbull. Vattnet var extremt klart och volymen helt acceptabel. Vi tänkte, nu jävlar! Vi var där en hel dag utan att se en enda fisk!? Vi fattade ingenting. Vad är det för fel? 2 vana sightfiskare och ingen av oss varken såg eller kände någonting. Vi började spekulera i om det kunde ha något att göra med cyklonen och de enorma vattenmassor som drog igenom systemen. Detta fick vi bekräftat senare av en inspektör från Fish&Game som vi träffade i Mapurika. Öringarna kan tydligen backa ut i havsmynningar när det blir sådan händelser. Det kan ta flera dagar innan de går upp igen. Situationen var lika i Okuru och i Jackson. Lite nedslagna så fortsatte resan upp till Lake Mapurika och en tältövernattning. Vi passerade både Fox och Franz Josef glaciärerna utan att stanna där. Vi tycker vi har sett de mesta av turistfällorna på tidigare resor så vi lägger ingen tid på detta den här gången. Vi vill jaga öring, jämt! Vi får dessutom komma in i den Nya Zeelänska naturen på ett sätt som turisterna missar.
Mapurika var sig likt på många sätt, MEN satan vad många campare det kom dit under eftermiddagen. Har alltid varit själv där förr. Nu var det typ 10 tält, 6 husbilar, flera campervans o.s.v. Vi kom dit tidigt och fick en bra plats som tur var. Kvällen och natten var grymt fin, med varmt väder, helt vindstilla och med en helt underbar stjärnhimmel! Finns inte en lampa i närheten av detta område så det blir verkligen svart och stjärnklart.Vi satt länge den kvällen vid stranden med vår vän "Gordon" och tog in den subtropiska miljön med alla märkliga ljud från fåglar och djur. Vi var helt ensamma där på småtimmarna. På tal om djur så fick vi återigen ett närgånget besök av en stor Possumråtta. Den klättrade upp i trädet bara en meter från oss där vi satt i våra brassestolar och vi trodde banne mig att nu ramlar den jävlen ner i huvudet på oss. Jag stack upp till tältet och hämtade pannlampan för att ha koll på den. Jodå, där satt den och glodde på oss med stora tefatsögon, mitt i natten. Jävligt coolt var det i alla fall att träffa vår vän igen som vi gjort på alla tidigare stopp vi haft på denna plats. Skönt att vissa saker är sig likt. Mapurika är oerhört naturskönt!

J&E

Jerry Lindkvist